Home » Stiinta » Fosile de pui de tiranozaur, primele de acest fel descoperite până acum

Fosile de pui de tiranozaur, primele de acest fel descoperite până acum

Autor: Ioana Matei 10.21.2020
Fosile de pui de tiranozaur, primele de acest fel descoperite până acum
Sursa foto: Twitter Gregory Funston

O posibilă fosilă a unui embrion de Tyrannosaurus arată că gigantul prădător avea la început un craniu de mărimea unui șoarece.

Aceasta este concluzia la care au ajuns oamenii de știință după ce au descoperit o gheară de la piciorul unui pui de tiranozaur în Alberta, Canada, în 2017, ceea ce i-a determinat să analizeze maxilarul unui pui de tiranozaur descoperit anterior în 1983. Deoarece osul maxilarului era prea delicat pentru a fi îndepărtat din stânca din jur, acesta nu fusese niciodată studiat îndeaproape.

Însă, acum, o analiză a ambelor fosile dezvăluie tot felul de secrete despre aceste mici bestii.

„Aceste fosile sunt descoperiri incredibil de rare, chiar primele de acest fel din lume. Tiranozaurii juvenili de orice fel sunt extrem de rari și nu am găsit nicioadată oase care ar fi putut proveni de la embrioni, până acum”, a explicat Gregory Funston, paleontolog la Universitatea din Edinburgh.

Caracteristici care disting tiranozauri de alți dinozauri carnivori

Cercetările nu au fost publicate încă într-un jurnal, însă au fost prezentate la conferința anuală Society of Vertebrate Paleontology, care s-a desfășurat în mediul virtual anul acesta din cauza pandemiei de coronavirus.

Osul minuscul al maxilarului de tiranozaur are 2,9 centrimetri lungime și opt dinți mici. Deoarece a fost blocat în roca din jur, cercetătorii au scanat osul maxilarului cu un accelerator de particule, care le-a permis să obțină imagini cu fosila fără să o excaveze. În ciuda dimensiunii miniaturale a maxilarului, „arată surprinzător de similar cu alte maxilare de tiranozauri juvenili”, a precizat Funston. „Are un șanț adânc în interior și o bărbie distinctă, ambele fiind caracteristici care disting tiranozaurii de alți dinozauri carnivori”, a mai explicat paleontologul.

O descoperire foarte palpitantă

Așadar, aceste caracteristici i-au convins și pe alți paleontologi că maxilarul provine cu adevărat de la tiranozaur. „Putem fi siguri că aceste caracteristici pot fi folosite pentru a identifica tiranozaurii, indiferent de cât de imaturi sunt”, a spus Christopher Griffin, de la Universitatea Yale, care nu a fost implicat în noile cercetări, potrivit Live Science.

Totuși, gena de tiranozaur de la care provin aceste fosile rămâne deocamdată un mister, câțiva prădători cunoscuți din acest grup fiind Tyrannosaurus rex, Gorgosaurus și Albertosaurus. Însă, chiar și fără să știm gena, „descoperirea rămășițelor unui tiranozaur extrem de tânăr este foarte palpitantă”, a declarat Kat Schroeder, de la Universitatea New Mexico, care nu a fost implicată în noul studiu.

Unul dintre cele mai bune exemplare de T. Rex descoperite vreodată, vândut cu o sumă uriașă