Home » Istorie » Nava Endurance a lui Shackleton nu era construită pentru expediții polare, relevă o nouă analiză

Nava Endurance a lui Shackleton nu era construită pentru expediții polare, relevă o nouă analiză

Nava Endurance a lui Shackleton nu era construită pentru expediții polare, relevă o nouă analiză
Credit: Wikimedia/Domeniul Public, Frank Hurley
Publicat: 11.10.2025

Nava Endurance, care s-a scufundat în Antarctica în 1915, nu era construită la fel de bine pentru o expediție polară cum se credea anterior, iar proprietarul ei era, probabil, conștient de slăbiciunile acesteia.

Exploratorul Ernest Shackleton a navigat cu Endurance spre Antarctica în 1914, ca parte a unei expediții britanice eșuate ce își propunea traversarea continentului.

Nava a rămas prinsă în gheață în Marea Weddell, unde a stat 10 luni înainte de a se scufunda, presupus după ce cârma i-a fost smulsă de gheață. Însă povestea e mai complexă, potrivit unui nou studiu.

„Endurance avea în mod clar mai multe deficiențe structurale comparativ cu alte nave antarctice timpurii”, a declarat autorul studiului, Jukka Tuhkuri, profesor de mecanica solidelor la Universitatea Aalto din Finlanda.

„Acest lucru nu doar contrazice narațiunea potrivit căreia ar fi fost cea mai rezistentă navă polară a epocii, ci și respinge ideea simplistă că ruperea cârmei a fost „călcâiul lui Ahile” al vasului.”

Nava a stat 10 luni prinsă în gheață înainte de a se scufunda

După ce s-a alăturat expediției Endurance22 — cea care a localizat epava navei scufundate în martie 2022 —, Tuhkuri a analizat structura vasului și a studiat modul în care acesta ar fi putut reacționa la presiunea gheții în mișcare, care ar fi putut comprima și tensiona coca. De asemenea, a examinat jurnalele mai multor membri ai echipajului, precum și scrisori ale lui Shackleton către soția sa și către alți marinari.

În noul studiu, publicat în revista Polar Record, Tuhkuri a evidențiat o serie de probleme structurale care ar fi putut contribui la pierderea navei.

Endurance avea o cameră a motoarelor relativ mare, dificil de întărit, ceea ce a slăbit o porțiune importantă a carenei. Și, spre deosebire de multe alte nave polare ale epocii, Endurance nu avea grinzi diagonale montate pentru a susține și întări structura corpului.

Jurnalele echipajului sugerau, de asemenea, că pierderea cârmei nu a fost cauza principală a scufundării. Deși a contribuit, nava a suferit și avarii serioase la pupa, cocă și grinzi de punte în timp ce era prinsă în gheață.

Cauza principală a scufundării

„Chiar și o analiză structurală simplă arată că nava nu a fost proiectată pentru condițiile de gheață compactă care, în cele din urmă, au scufundat-o”, a spus Tuhkuri. „Pericolul gheții în mișcare și al presiunii compresive și modul de proiectare a unei nave pentru asemenea condiții — erau bine înțelese înainte ca Endurance să plece spre sud. Așa că trebuie să ne întrebăm de ce Shackleton a ales o navă care nu era întărită pentru astfel de situații.”

Conform documentelor de dinaintea expediției, este puțin probabil ca decizia lui Shackleton să fi fost rezultatul ignoranței. O scrisoare trimisă soției sale în 1914 arăta că era conștient că Endurance nu era la fel de solidă ca alte nave cu care navigase.

Iar în 1911, el recomandase adăugarea de suporturi diagonale unei nave polare numite Deutschland, care a reușit ulterior să supraviețuiască acelorași condiții de gheață ce au distrus Endurance. Nu este clar de ce aceleași întăriri nu au fost adăugate și navei sale, scrie LiveScience.

„Putem specula despre presiuni financiare sau constrângeri de timp, dar adevărul e că poate nu vom ști niciodată de ce Shackleton a făcut acele alegeri”, a spus Tuhkuri.

Vă mai recomandăm să citiți și:

Nava Endurance a lui Shackleton, dezvăluită prin scanări 3D extrem de detaliate

Povestea extraordinară a epopeii legendarului explorator Shackleton cu nava scufundată Endurance

Imagini fără precedent: NASA a străpuns întunericul de la polul sudic al Lunii

Epava navei Endurance a legendarului explorator Sir Ernest Shackleton a fost găsită

Mihaela Horchidan
Mihaela Horchidan
Mihaela și-a finalizat studiile la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București, având experiență în presa online și radio. Curiozitatea, dorința de a afla cât mai multe și pasiunea pentru istorie, ştiinţă şi natură au condus-o către Descopera.ro citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Sudul României nu scapă de ploi, anunță meteorologii. Prognoza pentru 10 noiembrie – 8 decembrie
Sudul României nu scapă de ploi, anunță meteorologii. Prognoza pentru 10 noiembrie – 8 decembrie
Cele mai bune materiale pentru ghete durabile (P)
Cele mai bune materiale pentru ghete durabile (P)
Medicamentele pot afecta microbiomul intestinal pentru mulți ani, indică un studiu
Medicamentele pot afecta microbiomul intestinal pentru mulți ani, indică un studiu
Cea mai mare pânză de păianjen din lume a fost găsită într-o peșteră europeană
Cea mai mare pânză de păianjen din lume a fost găsită într-o peșteră europeană
Philippe Pinel: unul dintre părinții psihiatriei moderne și promotor al empatiei în medicină
Philippe Pinel: unul dintre părinții psihiatriei moderne și promotor al empatiei în medicină
De ce ne enervează unii oameni, din perspectiva lui Carl Jung
De ce ne enervează unii oameni, din perspectiva lui Carl Jung
Indiferent de opțiunea politică, se pare că oamenii care votează trăiesc mai mult
Indiferent de opțiunea politică, se pare că oamenii care votează trăiesc mai mult
Frumusețea ar putea avea un efect nedorit pentru influenceri
Frumusețea ar putea avea un efect nedorit pentru influenceri
De ce femeile trăiesc mai mult decât bărbații?
De ce femeile trăiesc mai mult decât bărbații?
Pentru prima dată în istorie, China și NASA au cooperat pentru a evita un dezastru pe orbita Pământului
Pentru prima dată în istorie, China și NASA au cooperat pentru a evita un dezastru pe orbita Pământului
Mark Rutte, despre retragerea militarilor americani din România: „NATO investește în România”
Mark Rutte, despre retragerea militarilor americani din România: „NATO investește în România”
Ce a descoperit o companie din Norvegia despre autobuzele sale fabricate în China?
Ce a descoperit o companie din Norvegia despre autobuzele sale fabricate în China?
Cum vor fi doborâte dronele care ajung în România și Polonia?
Cum vor fi doborâte dronele care ajung în România și Polonia?
Nicolae Paulescu, adevăratul creator al insulinei. Cum i-au furat doi tineri canadieni marea descoperire
Nicolae Paulescu, adevăratul creator al insulinei. Cum i-au furat doi tineri canadieni marea descoperire
Avertismentul unui general german: „Rusia ar putea lansa un atac împotriva teritoriului chiar de mâine”
Avertismentul unui general german: „Rusia ar putea lansa un atac împotriva teritoriului chiar de mâine”
Un medicament obișnuit a fost transformat într-un tratament extrem de puternic împotriva cancerului
Un medicament obișnuit a fost transformat într-un tratament extrem de puternic împotriva cancerului
Japonia a reluat exporturile de fructe de mare către China
Japonia a reluat exporturile de fructe de mare către China
Românii au făcut cumpăraturi record de Black Friday 2025
Românii au făcut cumpăraturi record de Black Friday 2025