Nava Endurance, care s-a scufundat în Antarctica în 1915, nu era construită la fel de bine pentru o expediție polară cum se credea anterior, iar proprietarul ei era, probabil, conștient de slăbiciunile acesteia.
Exploratorul Ernest Shackleton a navigat cu Endurance spre Antarctica în 1914, ca parte a unei expediții britanice eșuate ce își propunea traversarea continentului.
Nava a rămas prinsă în gheață în Marea Weddell, unde a stat 10 luni înainte de a se scufunda, presupus după ce cârma i-a fost smulsă de gheață. Însă povestea e mai complexă, potrivit unui nou studiu.
„Endurance avea în mod clar mai multe deficiențe structurale comparativ cu alte nave antarctice timpurii”, a declarat autorul studiului, Jukka Tuhkuri, profesor de mecanica solidelor la Universitatea Aalto din Finlanda.
„Acest lucru nu doar contrazice narațiunea potrivit căreia ar fi fost cea mai rezistentă navă polară a epocii, ci și respinge ideea simplistă că ruperea cârmei a fost „călcâiul lui Ahile” al vasului.”
După ce s-a alăturat expediției Endurance22 — cea care a localizat epava navei scufundate în martie 2022 —, Tuhkuri a analizat structura vasului și a studiat modul în care acesta ar fi putut reacționa la presiunea gheții în mișcare, care ar fi putut comprima și tensiona coca. De asemenea, a examinat jurnalele mai multor membri ai echipajului, precum și scrisori ale lui Shackleton către soția sa și către alți marinari.
În noul studiu, publicat în revista Polar Record, Tuhkuri a evidențiat o serie de probleme structurale care ar fi putut contribui la pierderea navei.
Endurance avea o cameră a motoarelor relativ mare, dificil de întărit, ceea ce a slăbit o porțiune importantă a carenei. Și, spre deosebire de multe alte nave polare ale epocii, Endurance nu avea grinzi diagonale montate pentru a susține și întări structura corpului.
Jurnalele echipajului sugerau, de asemenea, că pierderea cârmei nu a fost cauza principală a scufundării. Deși a contribuit, nava a suferit și avarii serioase la pupa, cocă și grinzi de punte în timp ce era prinsă în gheață.
„Chiar și o analiză structurală simplă arată că nava nu a fost proiectată pentru condițiile de gheață compactă care, în cele din urmă, au scufundat-o”, a spus Tuhkuri. „Pericolul gheții în mișcare și al presiunii compresive și modul de proiectare a unei nave pentru asemenea condiții — erau bine înțelese înainte ca Endurance să plece spre sud. Așa că trebuie să ne întrebăm de ce Shackleton a ales o navă care nu era întărită pentru astfel de situații.”
Conform documentelor de dinaintea expediției, este puțin probabil ca decizia lui Shackleton să fi fost rezultatul ignoranței. O scrisoare trimisă soției sale în 1914 arăta că era conștient că Endurance nu era la fel de solidă ca alte nave cu care navigase.
Iar în 1911, el recomandase adăugarea de suporturi diagonale unei nave polare numite Deutschland, care a reușit ulterior să supraviețuiască acelorași condiții de gheață ce au distrus Endurance. Nu este clar de ce aceleași întăriri nu au fost adăugate și navei sale, scrie LiveScience.
„Putem specula despre presiuni financiare sau constrângeri de timp, dar adevărul e că poate nu vom ști niciodată de ce Shackleton a făcut acele alegeri”, a spus Tuhkuri.
Nava Endurance a lui Shackleton, dezvăluită prin scanări 3D extrem de detaliate
Povestea extraordinară a epopeii legendarului explorator Shackleton cu nava scufundată Endurance
Imagini fără precedent: NASA a străpuns întunericul de la polul sudic al Lunii
Epava navei Endurance a legendarului explorator Sir Ernest Shackleton a fost găsită