Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Ce sunt găurile de vierme? – VIDEO

Ce sunt găurile de vierme? – VIDEO

Autor: Corina VÂRLAN 04.22.2015
Ce sunt găurile de vierme? – VIDEO
Găurile de vierme care conectează diferite puncte din spaţiu şi timp ar putea părea pentru noi de nivelul literaturii şi al filmelor SF, dar aceste tuneluri misterioase sunt, de fapt, elemente ale fizicii teoretice.

Cercetătorii nu au descoperit încă dovezi ale existenţei găurilor de vierme în cosmos, dar astfel de pasaje sunt posibile din punct de vedere matematic, conform teoriei relativităţii generale a lui Albert Einstein.

În acelaşi mod în care o bucată de hârtie poate fi împăturită în jumătate, teoria relativităţii generale spune că o masă mare poate curba însuşi spaţiul. În 1935, Einstein şi fizicianul Nathen Rosen au ajuns la concluzia că în urma acestui proces poate rezulta un pod între două destinaţii distincte în spaţiu-timp.

Dacă teoria relativitiăţii generale este adevărată, atunci aceste „Poduri Einstein-Rosen” sau găuri de vierme pot fi folosite ca scurtători către colţurile îndepărtate ale cosmosului.

Fără luxul observării directe a găurilor de vierme, oamenii de ştiinţă pot doar specula modul în care acestea ar putea funcţiona. O teorie comună sugerează că o gaură neagră, un punct în spaţiu-timp unde gravitaţia este atât de puternică încât nici lumina nu poate scăpa – ar putea servi ca intrări în găurile de vierme. Această deschidere s-ar putea conecta cu un „tunel” care ar ajunge într-o „gaură albă” teoretică, un punct unde lumina şi materia pot exista.

Cu toate acestea, şansele sunt scăzute ca o astfel de gaură de vierme să poată fi folosită pentru a călători în spaţiu. Este posibil ca pasajele să existe doar la scară subatomică şi, chiar dacă acestea ar fi destul de mari pentru a putea fi traversate, forţele gravitaţionale le-ar face să se prăbuşească la doar câteva momente după ce au fost deschise.

Savanţii au teoritizat faptul că găurile de vierme realizate dintr-o materie exotică ipotetică ar putea conţine destulă energie negativă pentru a rămâne stabile, dar chiar şi aşa adăugarea unui obiect din exterior, precum o navă spaţială, ar putea face tunelul să se prăbuşească.

Presupunând că puterea găurilor de vierme ar putea fi exploatată, potenţialul lor ar fi unul extraordinar. Dacă ar putea să ia o scurtătură printr-o gaură de vierme stabilă, un obiect ar putea ajunge la destinaţie mai rapid decât o rază de lumină care călătoreşte în spaţiul normal, deschizând astfel posibilitatea de călătorie în timp atât către viitor, cât şi către trecut.

O altă teorie extraordinară susţine că găurile de vierme ar putea acţiona asemenea unor portaluri nu doar către alte puncte din universul nostru, ci şi către alte universuri.

Sursă: History.com