Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » De ce orbitează planetele din Sistemul Solar în același plan?

De ce orbitează planetele din Sistemul Solar în același plan?

Credit foto: Unsplash / Guillermo Ferla
Publicat: 26.09.2021

Soarele, planetele, lunile și asteroizii stau aproximativ în același plan. De ce se întâmplă acest lucru?

Pentru a afla răspunsul la această întrebare trebuie să ne întorcem în timp, la începutul Sistemului Solar, acum aproximativ 4,5 miliarde de ani.

Pe atunci, Sistemul Solar era doar un nor masiv cu praf și gaz, care se învârtea, a declarat Nader Haghighipour, astronom la Universitatea Hawaii din Manoa, pentru Live Science.

Acel nor masiv măsoară 12.000 de unități astronomice (AU). O ua reprezintă distanța medie între Pământ și Soare sau, aproximativ, 150 de milioane de kilometri. Norul a devenit atât de mare și, deși, a fost umplut cu molecule de praf și gaze, a început să se prăbușească și să se micșoreze sub propria sa masă, a spus Haghighipour.

Pe măsură ce norul care se învârtea cu praf și gaz a început să se prăbușească, s-a aplatizat.

De ce orbitează planetele în același plan? Explicația astronomului

Între timp, în centrul acestui nor, toate acele molecule de gaz s-au strâns atât de mult încât s-au încălzit, a spus Haghighipour. Sub imensa căldură și presiune, atomii de hidrogen și heliu au fuzionat și au declanșat o reacție nucleară de miliarde de ani sub forma unei steluțe: Soarele. În următorii 50 de milioane de ani, Soarele a continuat să crească, adunând gaze și praf din împrejurimi, emanând valuri de căldură intensă și radiații. Astfel, a ajuns să elibereze o parte din spațiul gol din jurul lui.

În cele din urmă, norul a devenit o structură plană numită disc protoplanetar, care orbitează tânăra stea. Discul se întindea cu sute de AU și avea o grosime de doar o zecime din această distanță, a spus Haghighipour.

Timp de zeci de milioane de ani după aceea, particulele de praf din discul protoplanetar s-au răsucit ușor, lovindu-se  una de alta. Unele chiar s-au lipit. Și de-a lungul acelor milioane de ani, acele particule au devenit boabe de un  milimetru, apoi au devenit pietricele de un centimetru, care au continuat să se ciocnească și să se lipească.

Astfel, majoritatea materialului din discul protoplanetar s-a lipit pentru a forma obiecte uriașe. Unele dintre acestea au crescut atât de mari încât gravitația le-a modelat în planete sferice, planete pitice și luni. Altele au căpătat o formă neregulată, cum ar fi asteroizii, cometele și câteva luni mici.

În ciuda dimensiunilor diferite ale acestor obiecte, ele au rămas mai mult sau mai puțin pe același plan, de unde provin materialele din care sunt făcute. De aceea, chiar și astăzi, cele opt planete ale Sistemului Solar și alte corpuri cerești orbitează aproximativ la același nivel.