Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » De ce sunt atrase insectele de lumina artificială?

De ce sunt atrase insectele de lumina artificială?

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 17.06.2023

Zborul în jurul luminilor artificiale poate avea consecințe mortale asupra insectelor precum moliile, musculițele sau țânțarii. Acestea pot fi prinse sub abajururi și expuse prădătorilor precum gândacii, păianjenii, liliecii sau păsările. Luminile artificiale ar putea contribui la reducerea populațiilor de insecte din întreaga lume.

Dar zborul în jurul luminilor artificiale poate chiar să distragă atenția insectelor de la obiective precum hrana, împerecherea și reproducerea, potrivit cercetătorului Avalon Owens, de la Universitatea Harvard, din SUA.

Așadar, având în vedere riscurile, de ce sunt insectele atrase de luminile artificiale?

Zborul spre lumina artificială, o modalitate de orientare

În 1965, un cercetător a emis ipoteza că luminile ar putea să emită cumva feromonii de împerechere, potrivit Live Science.

„A fost o teorie nebunească. Dar, la acea vreme, nicio teorie nu era susținută de dovezi”, a declarat Yash Sondhi, cercetător la Universitatea din Florida, SUA, care studiază moliile și sistemele senzoriale.

Ipotezele specifice sunt greu de testat, deoarece insectele în zbor sunt greu de observat. Noile tehnologii ar putea aduce, în cele din urmă, tehnologii mai bune. Cercetătorul Yash Sondhi, împreună cu Samuel Fabian de la Imperial College London și alți cercetători au filmat molii, libelule și alte insecte cu o cameră de mare viteză. Ei au observat ceva neașteptat: moliile și libelulele își țineau spatele la lumină cât mai mult timp posibil.

Pe baza acestor observații, cea mai nouă teorie este că unele insecte zboară spre lumină ca o modalitate de a se orienta. De obicei, lumina înseamnă sus, iar întunericul înseamnă jos.

„Este greu pentru insecte să folosească gravitația pentru a afla unde se află corpul lor, pentru că e ca și cum înoată în aer”, a declarat Owens, care nu a fost implicat în noua cercetare.

Luminile îndreptate în sus ar putea induce în eroare insectele

Descoperirile lui Sondhi ar putea susține ideea că „iluminatul în sus” dăunează insectelor și ar trebui evitat.

„Dacă puneți lumina pe podea cu fața în sus, insectele se vor întoarce cu susul în jos și se vor prăbuși. Noi nu am observat niciodată acest lucru”, a spus Owens.

„Reduceți luminile și nu le îndreptați în sus”, a fost de acord Sondhi.

Sondhi a recomandat folosirea unor lumini care sunt mai mult roșii decât albastre, având în vedere modul în care văd insectele, precum și stingerea luminilor exterioare ori de câte ori este posibil.

Dacă „le stingeți cât încă este întuneric, multe dintre ele își vor reveni și vor zbura”, a spus Sondhi.

Fosilele de furnici cât un colibri pun la încercare tot ce știm despre dimensiunile insectelor

Până și albinele au sentimente. Ce se întâmplă în creierul celor mai harnice insecte?

Gândacii de bălegar își fac adăposturi mai adânci pentru a scăpa de schimbările climatice