Home » Natură » Primul caz de trecere de la reproducerea sexuată la cea asexuată la rechin

Primul caz de trecere de la reproducerea sexuată la cea asexuată la rechin

Publicat: 20.01.2017
O femelă de rechin-zebră (Stegostoma fasciatum) din Australia reprezintă primul caz de trecere la reproducere asexuată la rechini.

În aprilie anul trecut, femela rechin Leonie a născut trei pui numiţi Cleo, CC şi Gemini într-un acvariu din Queensland, Australia. Nimic remarcabil până acum, doar că rechinul-zebră nu a mai avut niciun partener din anul 2012.

Christine Dudgeon de la Universitatea Queensland a analizat ADN-ul puilor şi a observat că provine doar de la Leonie.

Există această modalitate prin care unele specii se pot reproduce, inclusiv rechinii, numită şi partenogeneză. Acest proces dă posibilitatea embrionilor să se dezvolte fără să fie fertilizaţi ca în cazul reproducerii sexuate.

Cazul lui Leonie este neobişnuit pentru că este prima dată când s-a observat trecerea de la reproducţie sexuată la asexuată, până acum toţi rechinii asexuaţi nu au avut o perioadă sexuată.

Reproducerea asexuată poate avea şi cauze adaptative, mai ales dacă avem în vedere faptul că acest fenomen a avut loc în urma privării de partener.

Aceşti pui pot avea însă probleme din cauza lipsei diversităţii genetice, cu genele unui singur părinte. De aceea, cercetătorii consideră că este doar o strategie „de avarie”, de supravieţuire a speciei până apar indivizi masculi.

Pentru cercetătorii australieni rămâne de aşteptat până la maturizarea puilor pentru a vedea modul de reproducere al puilor.

Top 5 mituri despre rechini, false. Care este cea mai mare ameninţare a rechinilor