Home » Natură » Caz rar în biologie: o femeie din SUA a văzut o pasăre jumătate mascul, jumătate femelă

Publicat: 16.03.2019
Cardinalii masculi sunt roşii, iar femelele sunt bej, dar o pasăre ciudată din Erie, Pennsylvania, are ambele culori. Divizată la mijloc, cardinalul are pene roşii pe partea dreaptă şi pene bej pe stânga.

Atunci când Shirley Caldwell, o localnică din Erie, a fotografiat pasărea într-o dimineaţă de iarnă, a ştiut că este neobişnuit de frumoasă, dar nu a realizat că aceasta este şi o bizarerie a ornitologiei, scrie Live Science.

Experţii numesc această condiţie „ginandromorfie bilaterală”. „Pasărea remarcabilă este o himeră autentică mascul/femelă”, a precizat Daniel Hooper de la Cornell Lab of Ornithology.

Condiţia există în multe specii de păsări, de crustacee şi de fluturi. Conform lui Hooper, himerele de cardinal sunt uşor de observat pentru că masculii şi femelele au culori diferite.

Cauza este desigur una genetică. Conform lui Hooper, păsările femelă au ambii cromozomi de sex, W şi Z, în timp ce masculii au doi Z. Ginandromorfia apare atunci când ovulele se dezvoltă cu doi nuclei, astfel că un nucleu conţine un singur cromozom Z şi altul conţine un singur cromozom W. Atunci când ovulul este fertilizat de spermă cu doi cromozomi Z, se dezvoltă atât ZZ (mascul), cât şi ZW (femelă). Astfel, jumătate din pasăre va avea ZZ şi jumătate ZW.

Această simetrie bilaterală apare chiar de la începutul dezvoltării individului, simetria bilaterală „apare de obicei când organismul are între 8 şi 64 de celule”, a explicat Kimberly Reece, genetician la Virginia Institute of Marine Science.

De asemenea, dacă acesta este şi cazul cardinalului recent observat, şi creierul păsării este jumătate de mascul şi jumătate de femelă. Shirley Caldwell a observat că un mascul încearcă să recruteze pasărea şi este chiar posibil să aibă pui, conform lui Hooper. „Mulţi indivizi ginandromorfi sunt infertili, dar acesta poate fi fertil, întrucât partea stângă este femelă ş idoar ovarul stâng este funcţional la păsări”, a explicat ornitologul.

Noua Zeelandă a desemnat un porumbel beţiv pasărea anului 2018. „Este parte din farmecul lui”