Home » Natură » O bază ”fantomă” din Antarctica îşi continuă activitatea fără prezenţa umană

O bază ”fantomă” din Antarctica îşi continuă activitatea fără prezenţa umană

Publicat: 08.07.2019
Staţia de cercetare Halley VI din Antarctica funcţionează în parametri optimi şi realizează măsurători atmosferice în absenţa oamenilor.

Antarctica se dovedeşte a fi unul dintre cele mai dure medii de vaţă de pe Terra, dar acest fapt nu a oprit eforturile cercetătorilor de a-şi desfăşura o parte dintre măsurătorile, experimentele şi expediţiile în această regiune.

Staţia de cercetare Halley VI este unul din avanposturile care au fost proiectate pentru a permite oamenilor de ştiinţă să îşi desfăşoare activitatea în această regiune neprimitoare de-a lungul întregului an. Totuşi, în ultimii ani, din cauza faptului că au existat suspiciuni legate de intagritatea structurală a acestui habitat, s-a decis restricţionarea folosirii acestui stabiliment pentru perioada iernii antarctice, notează Science Alert.

„Suntem încrezători că avem un design bun, dar iernile antarctice sunt brutale şi nu poţi şti ce se poate întâmpla”, explică Thomas Barningham, cercetător din cadrul BAS, British Antarctic Survey.

Restricţionarea prezenţei umane în acea regiune şi în interiorul respectivei baze nu înseamnă că şi activitatea ştiinţifică ia o pauză de-a lungul iernii. Recent, BAS a dat publicităţii noi informaţii cu privire la starea habitatului. Astfel, oficialii au anunţat că Halley VI şi-a continuat măsurătorile climatice şi ale stratului de ozon, în condiţiile în care prezenţa umană a încetat în luna februarie.

„Până în acest moment, sistemele au operat la temperaturi care au coborât şi la -43 de grade Celsius şi au rezistat la vânturi care au atins viteza de 80 km/h.

Thomas Barningham face parte din echipa care participă la  Halley Automation Project, eforturile prin care se încearcă automatizarea bazei Halley VI pentru a asigura colectarea de date de-a lungul absenţei oamenilor din cauza condiţiilor iernii antarctice.