Home » Natură » O nouă descoperire în peștera Movile, ecosistemul unic în lume aflat pe teritoriul României. Cine este „Regele Peșterii”

Publicat: 20.12.2020
Cryptops speleorex, noua specie descoperită în peștera Movile din România. Sursa foto: Mihai Baciu, GESS LAB/ EurekAlert

Adânc într-o peșteră din România, unde concentrațiile de oxigen sunt aproape la jumătatea nivelului cu care suntem noi obișnuiți și sulful este pretutindeni, cercetătorii sunt în căutare de semne de viață.

Aici, un ecosistem unic în lume s-a format în ciuda condițiilor nefavorabile cauzate de bacteriile chemosintezei care consumă dioxid de carbon (CO2) și metan. Organismul uman nu ar rezista într-un astfel de mediu, însă noi cercetări publicate în jurnalul ZooKeys dezvăluie că acest peisaj extrem de neplăcut are un conducător, anume un miriapod troglobiont (organism care trăiește exclusiv în peșteri). „Bestia” măsoară doar 52 de centimetri în lungime, însă este cel mai mare locuitor al peșterii descoperit până acum.

Cryptops speleorex, după cum a fost denumit, înseamnă „Regele Peșterii”.

5 milioane de ani într-un întuneric fără sfârșit

Peștera Movile a fost izolată pentru prima oară de lumea exterioară în neogen, cu aproximativ 5,5 milioane de ani în urmă, și a rămas așa până la descoperirea sa în 1986, atunci când o echipă de muncitori români căuta un loc pentru construirea unei centrale electrice. Ar fi ușor de crezut că un astfel de loc, izolat de lumea exterioară și care conține condiții ostile, ar putea fi lipsit de viață, însă la scurt timp oamenii au descoperit că peștera găzduia propriul său tip de viață.

Până acum, cercetătorii au descoperit în peșteră 35 de specii, printre care un scorpion de apă troglobiont, păianjeni araneomorfi și lipitori, iar oamenii de știință se așteaptă să găsească și altele.

Animalul descoperit este un prădător veninos

Echipa care a identificat miriapodul și a descoperit „Regele Peșterii” a început investigarea creaturii având dubii privind teoriile care sugerează că peștera Movile este locuită de specii de suprafață răspândite în Europa. Specimenul a fost colectat de speologii Șerban Sârbu și Alexandra Maria Hillebrand, iar apoi trimis la oamenii de știință dr. Varpu Vahtera (Universitatea Turku din Finlanda), prof. Pavel Stoev (Muzeul Național de Istorie Naturală din Bulgaria) și dr. Nesrine Akkari (Muzeul de Istorie Naturală din Austria), potrivit IFL Science.

„Rezultatele noastre au dezvăluit că miriapodul din Movile este diferit din punct de vedere morfologic și genetic, astfel sugerând că a evoluat de-a lungul a milioane de ani într-un taxon cu totul nou care este mai bine adaptat la viața din întunericul fără sfârșit. Miriapodul descris de noi este un prădător veninos, de departe cel mai mare dintre animalele din peșteră descrise anterior”, au scris cercetătorii în studiul lor.

Singurul loc de pe planetă unde viaţa ar continua şi după un atac nuclear se află în România. De ce este accesul interzis

Aspretele, o fosilă vie și cea mai rară specie de pește din Europa, a fost redescoperit într-un râu din România

Vânătoarea pentru două specii de gâscă, suspendată de judecători în România

Cum au apărut „șmecherul” și „carnetul de șmecher” în România?