Home » Natura » Creaturi marine și o biodiversitate uimitoare, „blocate sub gheață” timp de 50 de ani, descoperite în Antarctica

Ioana Matei 03.26.2021
Sursa foto: Alfred Wegener Institute

În urmă cu doar câteva săptămâni, un aisberg uriaș s-a desprins din Antarctica și a început să plutească încet spre Marea Weddell. Acum, cercetătorii au văzut viețuitoarele marine care trăiesc sub gheață. Acestea au fost expuse pentru prima oară după ce gheața le-a acoperit timp de cinci decenii.

Polarstern, un vas de cercetare german, a surprins mii de fotografii și a filmat timp de ore întregi creaturile ascunse care trăiesc la 30 de kilometri sub suprafață. Oamenii de știință au descoperit o comunitate prosperă de moluște, stele de mare, castraveți de mare și cel puțin cinci specii de pești și două specii de calamari.

„Primele imagini cu fundul marin dezvăluie un nivel uimitor de biodiversitate într-o regiune care a fost acoperită de un strat gros de gheață timp de zeci de ani”, au explicat cercetătorii de la Institutul Alfred Wegener pentru Cercetarea Marină și Polară (AWI) din Bremerhaven, Germania.

Nu este prima descoperire surprinzătoare făcută în Antarctica în 2021

Nu este chiar neobișnuit să fie descoperită viață marină prosperă în apropiere de fundul marin al Antarcticii. Sute de specii marine trăiesc în apele reci, uneori chiar în locuri complet neașteptate. În luna februarie a acestui an, oamenii de știință au descoperit o colonie de spongieri și alte creaturi staționare pe o piatră aflată la 900 de metri adâncime, în apropiere de peninsula Antarctică.

Acea descoperire, la fel ca noile cercetări desfășurate de Polarstern pe fundul Mării Weddell, i-a nedumerit inițial pe oamenii de știință. Speciile marine staționare (de la corali până la spongieri) rămân în același loc și așteaptă ca nutrienții să vină la ele, de obicei sub formă de fitoplancton, un tip de alge marine microscopice.

O descoperire absurdă care contrazice ce știau oamenii de știință

Fitoplanctonul depinde pe lumina solară pentru fotosinteză. Acesta are tendința să plutească în regiunea superioară a oceanului. Acolo, apa este cel mai luminată, potrivit Administrației Naționale Oceanice și Atmosferice (NOAA). Așadar, descoperirea comunităților de creaturi care se hrănesc cu fitoplancton în bezna de sub gheața Antarcticii este cel puțin absurd.

Cumva, nutrienții, fie sub forma fitoplanctonului sau a particulelor organice, sunt aduse la mii de metri sub gheața din Antarctica pentru a hrăni creaturile aflate pe fundul marin, potrivit cercetătorilor AWI. Pentru a afla mai multe despre ecosistemul regiunii, echipa a colectat mostre de sedimente. Acestea vor dezvălui conținutul de nutrienți din apă.

Antarctica riscă să piardă mare parte din gheață pentru totdeauna

De asemenea, oamenii de știință au amplasat geamanduri în zonă. Acestea vor colecta informații despre temperatura și salinitatea apei, precum și despre viteza curenților oceanici din Marea Weddell. Aceste date vor ajuta cercetătorii să construiască modele climatice mai precise pentru regiune, scrie Live Science.

Antarctica este una dintre regiunile cel mai afectate de schimbările climatice. Mare parte din gheața de aici riscă să fie pierdută pentru totdeauna dacă emisiile de gaze cu efect de seră nu sunt reduse în acest secol.

Forme misterioase de viață, descoperite în unul dintre cele mai ostile locuri de pe Pământ