Home » Natură » Salvarea diavolilor tasmanieni a însemnat dispariția a circa 6.000 de pinguini

Salvarea diavolilor tasmanieni a însemnat dispariția a circa 6.000 de pinguini

Credit foto: Shutterstock
Publicat: 27.06.2021

Diavolul tasmanian s-a confruntat cu o perioadă dificilă în ultimii 30 de ani, populația fiind la un pas de dispariție din cauza unei forme contagioase de cancer cunoscută drept tumoarea facială a diavolului tasmanian (DFTD). Pentru conservarea speciei s-au luat diverse măsuri, însă unele au avut un rezultat neașteptat. Un raport recent al BirdLife Tasmania dezvăluie că una dintre măsuri a provocat dispariția unui animal complet diferit.

Într-un efort de a stabili o populație de rezervă izolată geografic de boala DFTD, diavolii tasmanieni (Sarcophilus harrisii) au fost introduși pe Insula Maria, un mic habitat situat la est de Tasmania.

Insula era un refugiu pentru pinguinii mici (Eudyptula minor). Păsări care trăiesc și cuibăresc la sol, sunt cei mai mici pinguini de pe Pământ. Din păcate, statura și mijloacele limitate de apărare i-au făcut vulnerabili în fața noilor rezidenți de pe Insula Maria. Se crede că diavolii tasmanieni au decimat populația reproducătoare de aproximativ 6.000 de pinguini mici.

Tendința îngrijorătoare a fost observată după introducerea diavolilor în habitat, în 2012, însă un raport recent realizat de BirdLife Tasmania susține că cea mai mică specie de pinguini a dispărut complet.

Introducerea mamiferelor în insulele oceanice a avut un impact fatal

„De fiecare dată când oamenii au introdus în mod deliberat sau accidental mamifere în insulele oceanice a existat întotdeauna același rezultat … un impact catastrofal asupra uneia sau mai multor specii de păsări”, a declarat dr. Eric Woehler, coordonatorul BirdLife Tasmania, potrivit IFL Science.

„Pierderea a 3.000 de perechi de pinguini dintr-o insulă care este un parc național care ar trebui să fie un refugiu pentru această specie este o lovitură majoră”, a adăugat el.

Micii pinguini mai trăiesc pe țărmurile Australiei și Noii Zeelande, țări care găzduiesc păsări care cuibăresc la sol în două regiuni ale globului care sunt deranjate de introducerea speciilor potențial devastatoare.

Credit foto: Shutterstock

În Noua Zeelandă, oposumii au fost introduși intenționat în 1837 cu speranța de a stabili un comerț cu blănuri. În ciuda speranțelor naive că prezența lor ar putea îmbogăți biodiversitatea țării, au pădat speciile native, inclusiv emblematicile păsări kiwi, și au concurat pentru vizuini cu pinguinii mici.

În cazul diavolilor tasmanieni, amenințarea pe care aceste animale o reprezintă pentru pinguinii mici este mai mare decât cea a oposumilor și a pisicilor domestice, care sunt o primejdie parțială pentru aceste păsări.

Potrivit lui Woehler, nu doar pinguinii suferă din cauza aducerii diavolilor în insulă, de către oameni.

„Primim rapoarte despre gâște care încearcă să cuibărească în copaci pentru a evita prădătorii”, a spus el, concluzionând că este cât se poate de clar că diavolii tasmanieni au avut un impact ecologic catastrofal asupra faunei de păsări de pe Insula Maria.

Modul surprinzător în care evoluează diavolii tasmanieni. Ei devin imuni la o boală deosebit de gravă