Home » Natură » O abundență șocantă de forme de viață, descoperită sub o banchiză din Antarctica

Credit foto: Sophie Berger
Publicat: 05.01.2022

Adânc sub gheața din banchiza Ekström din Antarctica nu există nimic decât beznă. De fapt, beznă și un ecosistem prosper care există de mii de ani, potrivit unui nou studiu al cercetărilor din Regatul Unit și Germania.

„Descoperirea vieții în aceste condiții extreme este o surpriză totală și ne amintește cât de unică și specială este viața marină din Antarctica”, a spus autorul principal și biologul marin David Barnes de la British Antarctic Survey.

„Este uimitor faptul că am găsit dovezi de la atât de multe tipuri de animale, majoritatea se hrănesc cu microalge (fitoplancton), însă plantele sau algele nu pot trăi în acest mediu. Așadar, întrebarea este cum supraviețuiesc și prosperă aceste animale aici?”, a adăugat Barnes.

O abundență de forme de viață descoperită în acel loc întunecat și rece

Cercetătorii au folosit apă fierbinte pentru a crea două găuri de sondă pe banchiza Ekström din Antarctica de Est în 2018. O gaură ajungea până la adâncimea de 192 de metri până când ajungea la 58 de metri de apă lichidă, iar cealaltă avea o adâncime de 190 de metri și ajungea la 110 de metri de apă.

Echipa a descoperit o abundență de forme de viață în acel loc întunecat și rece. Cercetătorii au găsit 77 de specii care se hrănesc „prin suspensie”, adică rămân pe loc și, cu ajutorul tentaculelor pufoase, smulg particule de materie din apă în timp ce acestea plutesc în jurul lor. Asta înseamnă că un anumit tip de sursă de hrană, cum ar fi algele dependente de lumina solară, ajunge într-un fel sau altul sub banchiză.

Asta este destul de surprinzător, având în vedere că cea mai apropiată sursă de apă deschisă este la 9,6 kilometri depărtare. Cercetările anterioare au descoperit viața chiar și mai departe, pe banchize mai mari precum Ross și McMurdo.

Cel mai puțin perturbat habitat de pe Pământ ar putea fi primul care va dispărea

„În ciuda întunericului de mii de ani, viața a fost observată chiar și la 700 de kilometri depărtare de marginile banchizei”, a scris echipa, citată de Science Alert.

Din păcate, deși aceste ecosisteme au avut până acum vieți incredibil de îndelungate, cercetătorii se tem cu privire la viitorul acestora.

„Poate că este rece, întunecat și lipsit de hrană, însă cel mai puțin perturbat habitat de pe Pământ ar putea fi primul care va dispărea pe măsură ce condițiile se schimbă din cauza încălzirii globale”, au mai spus oamenii de știință.

Încălzirea globală ar putea destabiliza în curând calota glaciară din Antarctica