Home » Natură » 9 ocazii în care natura a uimit pe toată lumea în 2021

9 ocazii în care natura a uimit pe toată lumea în 2021

Foto: Galveston Island State Park
Publicat: 30.12.2021

Să ne amintim cele 9 ocazii din 2021 în care natura a uimit pe toată lumea: de la uraganele de plasmă la țestoasele-asasin și cluburile de lupte între dinozauri, aceste întâmplări îți vor atrage atenția mai puternic decât o gaură neagră.

„Natura se vindecă” este un laitmotiv pe care l-am auzit cu toții în repetate rânduri în ultimii doi ani. Sigur… spune-i asta puiului de pasăre căruia i-a fost mușcat capul de către o broască țestoasă dezlănțuită în Seychelles, sau peștelui din Texas care s-a trezit cu limba înlocuită de un parazit însetat de sânge.

Natura este, și a fost întotdeauna, brutală, minunată, epică și grea ca inima goală a unei găuri negre. În 2021 lucrurile nu au stat altfel. Iată 9 dintre momentele selectate de Live Science în care natura ne-a lăsat pe toți cu gura căscată.

1. Peștele cu păduchi paraziți în loc de limbă

În cele din urmă, totul moare și devine hrană pentru insecte. Dar uneori paraziții nu așteaptă să mori.

De exemplu, acest nefericit Croaker de Atlantic prins în largul coastei Texasului chiar înainte de Halloween.

Când pescarii au deschis gura peștelui, au descoperit că limba acestuia a fost înlocuită de izopodul parazit cunoscut sub numele de „parazitul devorator de limbi”.

Femelele din această specie se infiltrează în gura unui pește, se prind de vasele de sânge de sub limbă, apoi sug organul uscat până când putrezește.

Parazitul primește o nouă casă confortabilă, unde continuă să se hrănească cu sânge și mucus pe toată durata vieții peștelui care, în mod surprinzător, nu este foarte afectat de parazitul din gura lui.

2. Ocazii în care natura a uimit pe toată lumea – Clubul de lupte al dinozaurilor T-rex

Foto: Julius Csotonyi/ Royal Tyrrell Musem

Cu dinți de mărimea unei banane și o forță a mușcăturii care putea zdrobi o mașină, T. rex și verii săi au fost, fără îndoială, cele mai brutale animale care au trăit vreodată. Dar ce făceau acești ucigași atunci când nu era pradă de sacrificat? De ce se luptau între ei în așa-numitele „cluburi de luptă”, potrivit unei noi cercetări din revista Paleobiology.

În studiul lor, cercetătorii au analizat 202 cranii și fălci de tiranozaur care aveau un total de 324 de cicatrice. Echipa a descoperit că niciunul dintre tinerii tiranosauri nu avea urme de mușcături, în timp ce aproximativ jumătate dintre exemplarele mai în vârstă erau brăzdate de cicatrice.

Acești luptători experimentați „probabil își demonstrau agresivitatea, apoi încercau să-și prindă capetele între fălci”, a declarat la acea vreme autorul principal al studiului, Caleb Brown, curator la Muzeul Royal Tyrrell din Alberta, Canada. Disputele tiranozaur contra tiranozaur ar fi putut avea loc cu privire la teritoriu, parteneri, mese sau doar statut, au adăugat cercetătorii.

3. Marea „tornadă” de râme din Jersey

natura a uimit

Nu putem ști sigur dacă „tornada” de râme este un semn oficial al apocalipsei, dar cel puțin se află la jumătatea drumului către o ciumă biblică.

Locuitorii unui oraș din New Jersey au întâlnit această scenă ciudată când se aflau pe trotuar, după o ploaie de primăvară de la sfârșitul lunii martie. Sute de râme s-au răspândit pe trotuar, cu și mai multe contorsionate într-o formă bizară de spirală, acolo unde pavajul se întâlnește cu iarba.

Dar ce înseamnă acest lucru terifiant? Experții au declarat că râmele probabil au fugit din sol în masă după ploile abundente care au avut loc cu o seară înainte, căutând aerul de deasupra (acestea respiră prin piele). Modelul în spirală poate fi doar o coincidență sau ar putea indica direcția fluxului de apă, a spus un cercetător, dar nimeni nu a putut decoda cu precizie acest semn întunecat.

4. Ocazii în care natura a uimit pe toată lumea – „Uraganul spațial” de deasupra Polului Nord

Foto: Qing He Zhang/ Shandong University

Dacă tornada de râme nu a fost suficient de impresionantă, trebuie doar să privim spre nord, la uraganul de plasmă cu o lățime de 1.000 de kilometri care s-a învârtit peste Polul Nord magnetic al Pământului timp de aproape 8 ore.

Vortexul falnic era invizibil cu ochiul liber, dar a fost văzut clar ca ziua de către patru sateliți meteorologici care treceau pe acolo. Asemenea uraganelor terestre, ciclonul cu plasmă avea un „ochi” liniștit, o pâlnie și brațe spiralate care se învârteau în sens invers acelor de ceasornic; dar, în loc să plouă cu apă, vortexul a aruncat în atmosfera superioară electroni zgomotoși.

Deși acest așa-numit „uragan spațial” a făcut furori în 2014, oamenii de știință au început să-l studieze abia anul acesta, publicându-și rezultatele în ediția din 22 februarie a revistei Nature Communications.

Echipa a emis ipoteza că uraganul a rezultat dintr-o interacțiune complexă între vântul solar și câmpul magnetic de deasupra Polului Nord. Oamenii de știință nici măcar nu știau că uraganele spațiale există înainte de acel an; Acum cercetătorii bănuiesc că ar putea fi fenomene comune pe planetele cu scut magnetic și plasmă în atmosferă.

5. Țestoasa asasină care vânează păsări

Foto: Anna Zora/ Fregate Island Foundation

Țestoasele sunt simpatice precum o bunică cu riduri a reptilelor și sunt lipsite de orice gând malefic, nu-i așa? Greșit, mai ales dacă ești un pui de pasăre.

Imagini șocante distribuite în revista Current Biology în august arată, pentru prima dată, o țestoasă ucigașă la vânătoare. În videoclip, o femelă de țestoasă gigantică din Seychelles se deplasează pe un buștean, înaintând hotărât spre un pui de Chirighiță.

Pasărea ripostează ciupind cu ciocul în timp ce broasca țestoasă țâșnește, dar reptila nu este descurajată; după o urmărire de 90 de secunde (aceasta este o viteză vertiginoasă, în timpul broaștei testoase) vânătorul ridat își prinde ciocul zimțat în jurul capului păsării, ucigând-o instantaneu.

Aceasta este prima dovadă foto a unei broaște țestoase care vânează un alt animal, dar aproape sigur nu este prima victimă a țestoasei vânător, au spus autorii studiului. Această reptilă avea în mod clar experiență în vânătoarea de chirighițe pe bușteni; asta face din această broască țestoasă un ucigaș cu sânge rece.

6. Ocazii în care natura a uimit pe toată lumea – Gheparzii care s-au luptat cu un râu (și au câștigat)

Foto: Buddhilini de Soyza/ Wildlife Photographer of the Year

Se dovedește că gheparzii sunt chiar mai incredibili decât erau considerați. Cunoscuți ca cei mai rapizi sprinteri din lume, aceste feline grozave sunt și înotători puternici, nedescurajați de râurile furioase. O fotografie făcută lângă râul Talek din Kenya arată exact asta: patru gheparzi hotărâți înotând cu furie împotriva valurilor agitate.

Traversarea nu a fost un picnic. Potrivit fotografului Buddhilini de Soyza, curentul râului a târât gheparzii la aproximativ 100 de metri în aval și a tras una dintre feline sub apă timp de aproape 20 de secunde, dar în cele din urmă toți au reușit să traverseze.

Scopul acestei călătorii care sfidează moartea? Gheparzii fie știau că li se făcea o poză și doreau să ne ofere un nou motiv să ne fie frică de ei sau, mai probabil, erau în căutare de hrană. De Soyza a spus că a văzut haita vânând cu succes o antilopă gnu de pe același mal al râului câteva zile mai târziu. (Această fotografie a fost o înregistrare foarte apreciată în competiția Wildlife Photographer of the Year).

7. Șerpii criminali care înghit organe

Foto: James Holden

Șerpii apar frecvent în acest tip de liste, probabil pentru că au simplificat planul corpului carnivor, făcând din el o operă de artă plastică; șerpii sunt practic doar niște guri criminale atașate de stomacuri flămânde, ca un sac fără fund.

Reptila care a lăsat lumea cu gura căscată în 2021 este șarpele kukri-cu-dinți-de-cuțit din Thailanda. Pune unul lângă o broască taur cu dungi și vei vedea de ce.

După cum au descoperit cercetările din numărul din 15 februarie al revistei Herpetozoa, kukri sunt niște mâncători pretențioși care merg direct spre organele interne ale prăzii. Ei mușcă amfibianul nefericit din lateral, își bagă capul în cavitatea abdominală a acestuia și scutură broasca aflată încă în viață într-o încercare de a-i elibera organele din abdomen.

De mai multe ori, șarpele a continuat prin a-și înghiți cu totul prada după ce i-a mâncat organele.

8. Ocazii în care natura a uimit pe toată lumea – Ciuperca ce controlează mintea și transformă muștele în necrofili

Foto: A. Naundrup et al.

Desigur, unii ucigași nu au nevoie de colți pentru a-și goli victimele din interior spre exterior. Ciuperca patogenă Entomophthora muscae se joacă mai mult timp cu musca de casă pe care o alege drept pradă: mai întâi preia mintea muștei și o transformă într-un zombi viu, potrivit unui studiu publicat în baza de date preprint bioRxiv în octombrie.

Ciuperca manipulează apoi comportamentul muștei, forțând-o să urce într-un loc înalt, unde musca se agăță, își întinde aripile și moare, consumată de ciupercă din interior. Sporii fungici răsar din aripile și corpul muștei, așteptând să infecteze o altă victimă.

Dar pentru muștele femele, groaza nu s-a terminat; cercetătorii au descoperit că ciuperca emite, de asemenea, un miros atrăgător pentru a atrage vizitatorii masculi la cadavrele de femele infectate. Mirosul puternic îi inspiră pe masculii sănătoși să se împerecheze cu cadavrul femelei, răspândind sporii la mascul și, dacă totul merge conform planului, la prietenii și vecinii săi.

9. Capra care a omorât un urs grizzly

natura a uimit

Una dintre cele mai surprinzătoare bătălii cu animale ale anului 2021 a avut loc în Munții Stâncoși din Canada, în septembrie, când excursioniștii au descoperit corpul unei femele de urs grizzly de 70 de kilograme chiar lângă o potecă populară.

Când oficialii Parks Canada au investigat cadavrul ursului, au găsit două răni înjunghiate lângă gâtul și axila grizzly-ului. O necropsie (autopsie pe animale) a ursului a dezvăluit un ucigaș surprinzător; găurile se potriveau exact cu forma și dimensiunea coarnelor de capră de munte.

Potrivit oficialilor Parks, ursul ataca probabil o capră, atunci când prada a ripostat lovind cu coarnele. Alte cazuri de capre de munte care au ucis urși în mod defensiv au fost raportate în trecut, au spus experții, dar dovezile directe ale acestor întâlniri sunt rare.

Un pui de elefant a murit după ce și-a prins trompa în capcana unui braconier