Home » Natură » Imagini extraordinare cu Vezuviu, „bomba cu ceas a Europei”, înconjurat de nori

Imagini extraordinare cu Vezuviu, „bomba cu ceas a Europei”, înconjurat de nori

Foto: Joshua Stevens/Landsat/NASA Earth Observatory
Publicat: 18.01.2022

Unul dintre cei mai periculoși vulcani din lume, Muntele Vezuviu, pare să „privească” spre cer printr-o ciudată gaură circulară din nori într-o imagine uimitoare surprinsă din satelit.

Operational Land Imager de la bordul satelitului Landsat-8 a făcut fotografia, care a fost publicată pe 10 ianuarie de Earth Observatory al NASA, notează Live Science.

Caldera de vârf a vulcanului (o depresiune mare în formă de bol care se formează atunci când un vulcan erupe și se prăbușește) este clar vizibilă în noua imagine, precum și o secțiune din creasta muntoasă mare la nord, care este o rămășiță a Muntelui Somma (un vulcan antic care stătea cândva în același loc cu Muntele Vezuviu) înainte ca vârful vulcanului mai nou să crească din centrul său.

Muntele Vezuviu este un stratovulcan, ceea ce înseamnă că conul său este construit din straturile acumulate de lavă și cenușă de la erupțiile anterioare.

Muntele Vezuviu încă este considerat un vulcan activ

Face parte din arcul vulcanic Campanian, un șir de vulcani din Italia care se află la granița dintre plăcile tectonice, unde placa africană este subdusă sub placa eurasiatică. Este alcătuit din mai mulți vulcani activi, inactivi și dispăruți, atât pe uscat, cât și subacvatici, inclusiv Muntele Etna din Sicilia, care a început să erupă din nou în februarie 2021.

Cea mai faimoasă erupție a lui Vezuviu a distrus și a conservat simultan orașul roman Pompeii, precum și orașul învecinat Herculaneum, în anul 79 d.Hr. Cu toate acestea, curgerile de lavă de la cea mai recentă erupție, din 1944, au distrus satul din apropiere, San Sebastiano.

În total, Muntele Vezuviu a avut opt erupții majore în ultimii 17.000 de ani, pe baza analizei geologice a straturilor de lavă care îl înconjoară, potrivit Earth Observatory.

Unul dintre cei mai periculoși vulcani de pe planetă

În ciuda faptului că a rămas calm de la ultima sa erupție, Muntele Vezuviu este încă clasificat ca vulcan activ și, ocazional, „tremură” din cauza cutremurelor subterane și a evacuării gazelor din vârful său. Este considerat unul dintre cei mai periculoși vulcani de pe planetă, deoarece orice erupție viitoare are potențialul de a distruge Napoli (un oraș italian situat la 12 kilometri nord-vest de vulcan), care găzduiește peste 3 milioane de oameni.

În 2011, un studiu publicat în revista Nature a descris Muntele Vezuviu drept „bomba cu ceas a Europei”.

Întunericul cauzat de asteroidul care a ucis dinozaurii a distrus viața pe Pământ în 9 luni