Home » Natură » Cercetătorii au descris trecutul și posibilul viitor al Pământului. Ar putea Terra să aibă o minte proprie?

Publicat: 22.02.2022

Într-un nou experiment, cercetătorii de la Universitatea Rochester din SUA au folosit teorii mai extinse despre modul în care viața modifică o planetă și au propus patru etape pentru a descrie trecutul și posibilul viitor al Pământului.

Să luăm, de exemplu, plantele, care au realizat un mod de a efectua fotosinteza pentru a-și spori propria supraviețuire, dar, făcând acest lucru, au eliberat oxigen care a schimbat întreaga funcție a planetei noastre. Acesta este doar un exemplu de forme de viață individuale care își îndeplinesc propriile sarcini, dar care, în mod colectiv, au un impact la scară planetară.

Dacă activitatea colectivă a vieții – cunoscută sub numele de biosferă – poate schimba lumea, ar putea activitatea colectivă a cunoașterii și acțiunea bazată pe această cunoaștere să schimbe, de asemenea, o planetă? Odată ce biosfera a evoluat, Pământul a căpătat o viață proprie. Dacă o planetă cu viață are o viață proprie, poate avea și ea o minte proprie?

Lucrarea analizează „inteligența planetară”

Acestea sunt întrebările puse de oamenii de știință,  într-un articol publicat în International Journal of Astrobiology. Experimentul lor autointitulat „experiment de gândire” combină cunoștințele științifice actuale despre Pământ cu întrebări mai largi despre modul în care viața modifică o planetă.

În lucrare, cercetătorii discută despre ceea ce ei numesc „inteligență planetară” – ideea unei activități cognitive care operează la scară planetară – pentru a ridica noi idei despre modul în care oamenii ar putea aborda probleme globale precum schimbările climatice.

Cercetătorii s-au inspirat din idei precum ipoteza Gaia – care propune că biosfera interacționează puternic cu sistemele geologice non-viabile ale aerului, apei și pământului pentru a menține starea Pământului – pentru a explica faptul că până și o specie fără capacități tehnologice poate da dovadă de Inteligență planetară. Cheia este că activitatea colectivă a vieții creează un sistem care se menține singur.

Cercetătorii prezintă trecutul și posibilul viitor al Pământului

În momentul de față, civilizația noastră este ceea ce cercetătorii numesc o „tehnosferă imatură”, un conglomerat de sisteme și tehnologii generate de oameni care afectează direct planeta, dar care nu se menține singură.

Cercetătorii au analizat etape din trecutul și posibilul viitor al Pământului pentru a ilustra modul în care inteligența planetară ar putea juca un rol în viitorul pe termen lung al omenirii. În momentul de față, Pământul este o „tehnosferă imatură”, deoarece majoritatea energiei și a utilizării tehnologiei implică degradarea sistemelor Pământului, cum ar fi atmosfera.

„Trebuie să ne îndreptăm spre o tehnosferă matură”

„Planetele evoluează prin stadii imature și mature, iar inteligența planetară este un indicator al momentului în care se ajunge la o planetă matură”, spune Adam Frank, autorul studiului. „Dilema este să ne dăm seama cum arată și ce înseamnă inteligența planetară pentru noi în practică, deoarece nu știm încă cum să trecem la o tehnosferă matură”.

Deși nu știm încă în mod specific cum s-ar putea manifesta inteligența planetară, cercetătorii remarcă faptul că o tehnosferă matură implică integrarea sistemelor tehnologice cu Pământul printr-o rețea de bucle de feedback care alcătuiesc un sistem complex, scrie Phys.org.

Simplificând, un sistem complex este orice lucru construit din părți mai mici care interacționează în așa fel încât comportamentul general al sistemului depinde în întregime de interacțiune. Printre exemplele de sisteme complexe se numără pădurile, internetul, piețele financiare și creierul uman.

Sistemul complex al inteligenței planetare

Cu toate acestea, este dificil de prezis exact ce proprietăți ar putea apărea atunci când indivizii formează o inteligență planetară. Totuși, un sistem complex precum inteligența planetară va avea, potrivit cercetătorilor, două caracteristici definitorii: un comportament emergent și va trebui să se autoîntrețină.

Ridicarea acestor probleme, expuse în cadrul lucrării, nu numai că va oferi informații despre trecutul, prezentul și viitoarea supraviețuire a vieții pe Pământ, dar va ajuta și în căutarea vieții și a civilizațiilor din afara sistemului nostru solar, susține Adam Frank.

„Spunem că singurele civilizații tehnologice pe care le-am putea vedea vreodată sunt cele care au ajuns la stadiul unei adevărate inteligențe planetare. Aceasta este puterea acestei linii de investigație. Unește ceea ce trebuie să știm pentru a supraviețui crizei climatice, cu ceea ce s-ar putea întâmpla pe orice planetă pe care evoluează viața și inteligența”, a concluzionat Adam Frank, autorul studiului.

Un craniu cu un implant metalic, una dintre cele mai vechi dovezi ale unui implant chirurgical antic