Home » Natură » Moartea liliecilor în turbinele eoliene poate avea consecințe de amploare

Moartea liliecilor în turbinele eoliene poate avea consecințe de amploare

Publicat: 15.06.2022
Moartea liliecilor în turbinele eoliene poate avea consecințe de amploare
Foto: Christian Voigt/Leibniz IZW

Moartea liliecilor în turbinele eoliene are un impact negativ asupra populațiilor speciilor afectate și poate avea consecințe de amploare asupra biodiversității din zonele rurale.

Până acum, se putea doar presupune că moartea liliecilor a avut consecințe suplimentare.

Acum, o echipă de oameni de știință de la Leibniz-IZW din Germania arată într-o lucrare din revista științifică „Conservation Science and Practice” că lanțurile trofice naturale sunt întrerupte, ceea ce poate avea consecințe negative de amploare pentru agricultură și silvicultură.

Studiul demonstrează în ce măsură a fost subestimată importanța funcțională a liliecilor pentru habitate.

Ce a arătat studiul despre moarte liliecilor?

Oamenii de știință de la Leibniz-IZW au investigat spectrul de pradă al liliacului comun (Nyctalus noctula), o specie de lilieci care moare frecvent în turbinele eoliene din Germania. Concentrându-se asupra insectelor consumate de lilieci, cercetătorii au documentat măsura în care se pierde importanța lor funcțională pentru habitate.

Carolin Scholz și Christian Voigt, de la Leibniz-IZW, au investigat ce insecte consumau liliecii cu puțin timp înainte de a muri în turbinele eoliene. În acest scop, ei au analizat conținutul stomacului a 17 lilieci decedați.

Folosind amplificarea PCR și secvențierea de mare performanță, oamenii de știință au căutat codurile genetice ale insectelor consumate de lilieci. Aceste coduri genetice oferă informații despre identitatea speciilor consumate.

„Am găsit coduri ADN pentru 46 de specii de insecte din 9 ordine, majoritatea gândaci și molii. Speciile de insecte ar putea fi atribuite unei varietăți de habitate diferite, de la terenuri agricole și pășuni până la păduri și zone umede”, spune Scholz.

Douăzeci la sută din speciile de insecte identificate sunt considerate dăunători pentru agricultură și silvicultură (de exemplu, gărgărița castanului, Curculio elephas, ​​și molia fructului castanului, Cydia splendana).

Perturbarea lanțurilor trofice

Oamenii de știință au ajuns la concluzia că moartea liliecilor perturbă lanțurile trofice existente și, prin urmare, ar putea duce la un număr mai mare de dăunători și specii neplăcute. Serviciul ecosistemic gratuit de reducere a dăunătorilor de către lilieci este diminuat de turbinele eoliene și, prin urmare, creează o problemă pentru agricultură și silvicultură.

Producția de energie cu ajutorul turbinelor eoliene contribuie incontestabil la reducerea emisiilor de CO2. Însă spațiul necesar pentru acestea este mare, iar efectele ecologice secundare pentru grupurile de animale afectate, cum sunt liliecii și insectele, sunt masive.

Recent, s-a decis dublarea suprafeței de teren folosită pentru producerea energiei eoliene în Germania, în special pe terenurile agricole și în monoculturile forestiere. Aceste ecosisteme sunt deja caracterizate de o biodiversitate redusă, întrucât au suferit mai multe valuri de intensificare în ultimele secole, fiind defrișate terenurile agricole și optimizate metodele de cultivare pentru creșterea recoltelor.

Turbinele eoliene care sunt acum instalate ca parte a tranziției energetice în Germania generează un nou val de intensificare.

Intensificarea utilizării terenurilor

„Nu cunoaștem consecințele acestei intensificări actuale a utilizării terenurilor pentru biodiversitate și pentru rezistența acestor habitate. Acest lucru este cu atât mai regretabil, deoarece această transformare este în prezent realizată la scară mare în peisajele noastre”, spune Voigt, șeful Departamentului de Ecologie Evoluționistă.

„Trebuie să înțelegem în continuare mult mai în detaliu ce efecte are tranziția energetică asupra diversității biologice din aceste habitate. Fără îndoială că turbinele eoliene instalate contribuie la protecția climei globale și, prin urmare, și la conservarea biodiversității”, a continuat el.

Moartea liliecilor în turbinele eoliene este o problemă majoră

Pe de altă parte, este bine cunoscut faptul că în turbinele eoliene mor foarte mulți lilieci. „Pierderea acestor indivizi este adesea dificil de gestionat de către populații, deoarece speciile afectate au rate scăzute de reproducere. Din păcate, nu doar indivizii dispar din peisaj, se pierd și interacțiunile lor în rețele trofice complexe”, spune Scholz.

Numărătorile demonstrează că mai mult de 10 lilieci mor într-un an la fiecare turbină eoliană funcțională convențional. În total, se înregistrează un număr de șase cifre de decese anuale de lilieci la cele 30.000 de turbine eoliene din Germania.

Turbinele nou instalate sunt oprite temporar în perioadele de activitate ridicată a liliecilor pentru a preveni ciocnirea lor cu palele instalației. Acest lucru reduce mortalitatea liliecilor la unul sau doi indivizi pe an per turbină.

În mod tragic, vechile turbine sunt încă operate fără astfel de reguli de oprire și acestea reprezintă 75% din numărul total de turbine eoliene din Germania, notează Eurek Alert.

Moartea liliecilor duce la creșterea numărului de insecte dăunătoare

„Trebuie să socotim că peste 200.000 de lilieci pe an mor la turbinele eoliene. Dacă vom continua să tolerăm acest număr mare de victime, tot mai puține insecte dăunătoare vor fi consumate de lilieci”, spune Voigt.

Ca prădători, liliecii au un rol important în reglarea naturală a populațiilor de insecte. Moartea liliecilor și rolul lor în lanțurile trofice fac ecosistemele mai vulnerabile la perturbări, speculează Voigt și Scholz.

Sunt necesare lucrări științifice mai aprofundate pentru a înțelege mai precis legăturile rețelei alimentare și consecințele întreruperii acesteia.

Un prim pas important spre conservarea liliecilor și a rolului lor funcțional în habitatele lor trebuie să fie oprirea obligatorie a turbinelor eoliene în perioadele de activitate ridicată a liliecilor, cer Voigt și Scholz. În acest scop, practica de omologare pentru turbinele eoliene vechi trebuie reconsiderată.

Acesta este singurul mod de a limita la minimum consecințele negative asupra ecosistemelor date de intensificarea utilizării terenurilor cauzată de tranziția energetică.

Nivelurile de dioxid de carbon din atmosferă, cele mai ridicate din istoria omenirii

Cercetările dezvăluie cum a scăpat Golful Mexic de extincția în masă din urmă cu 56 de milioane de ani

Alpii se „înverzesc“. Stratul de zăpadă care dispare, vizibil din spațiu

Recifele de corali generează un sunet ascuns sub apă care ne-ar putea ajuta să le salvăm

Creierul femeilor suferă mai multe modificări după menopauză, arată un studiu
Riscul de avort spontan este mai mare vara, sugerează un studiu
Conexiunile funcționale dintre diferite rețele cerebrale pot prezice vârsta unei persoane
Descoperirea unei săbii vikinge dezvăluie noi indicii despre călătoriile în Marea Nordului
Fosila unei galaxii, descoperită la periferia Andromedei, ar putea elucida enigmele Universului
O nouă „cortină de fier” coboară între Rusia și Occident, a declarat Serghei Lavrov
Valul de căldură din Europa bate mai multe recorduri de temperatură pentru luna iunie
Vreme toridă și ploi puține în iulie. Cum arată prognoza meteo anunțată de ANM?
În urmă cu 118 ani se stingea din viaţă vizionarul care a propus reîntemeierea statului evreu pe teritoriul Palestinei
Noul val de infecții COVID din Franța ar putea atinge vârful la sfârșitul lunii iulie
Pfizer a cerut aprobarea oficială în SUA pentru Paxlovid, tratamentul oral împotriva COVID-19
16 milioane de persoane din Ucraina au nevoie de ajutor umanitar, transmite ONU
Când începe cea de-a doua ediție a Festivalului de film Cinefemina?
Telescopul James Webb va analiza una dintre cele mai emblematice ținte ale lui Hubble
Lupii mumificați din era glaciară dezvăluie misterul strămoșilor câinilor moderni
Celula solară perovskită depășește pentru prima dată pragul de 30 de ani pentru durata de viață
Probele de rocă prelevate de roverul Curiosity de pe Marte conțin un ingredient cheie al vieții
Complex de pasaje antice, folosit pentru ritualuri psihedelice. Care este povestea acestui loc?