Home » Natură » „Gene lipsă” din genomul liliecilor vampiri i-ar ajuta să supraviețuiască cu o dietă bazată doar pe sânge

Publicat: 03.01.2022

Liliecii vampiri au o dietă neobișnuită, bogată în proteină dar săracă în alți nutrienți, aceștia hrănindu-se doar cu sânge. Un nou studiu indică faptul că „gene lipsă” ar putea explica modul în care mamiferele zburătoare supraviețuiesc doar cu sânge.

În cadrul noului studiu, publicat în baza de date preprint bioRxiv, cercetătorii au comparat genomul liliacului vampir comun (Desmodus rotundus) cu cel al altor 25 de specii de lilieci. Analiza a dezvăluit că D. rotundus nu deține copiile funcționale a 13 gene care apar la alți lilieci. Aceste „gene lipsă” sunt fie complet absente din genomul liliecilor fie conțin atât de multe mutații încât nu pot produce proteine funcționale.

Se pare că liliecii vampiri beneficiază de pe urma acestor 13 gene care lipsesc. Pierderea genelor i-ar fi ajutat să extragă nutrienți din sânge în moduri în care alți lilieci nu pot să o facă.

Studiile anterioare au arătat că liliecii vampiri secretă puțină insulină

Spre exemplu, două dintre genele care lipsesc declanșează secreția de insulină din pancreas, insulina fiind hormonul care reglează cantitatea de zahăr din sânge. Studiile anterioare au arătat că liliecii vampiri secretă puțină insulină, fapt ce are logică din moment ce sângele consumat de aceștia conține puțini carbohidrați. Asta i-ar putea ajuta pe lilieci să conserve puținul zahăr consumat.

Din genomul liliecilor vampiri mai lipsește și gena numită REP15, care este de obicei activată în celulele tractului gastrointestinal. Pierderea acestei gene ar putea crește cantitatea de fier care poate ajunge în celulele gastrointestinale. Apoi, aceste celule bogate în fier ar ajuta liliecii să scape de tot fierul acumulat prin dietă, astfel evitând intoxicația cu metale grele.

Multe gene care lipsesc par să fie implicate în metabolismul și digestia liliecilor

Multe alte gene care lipsesc par să fie implicate în metabolismul și digestia liliecilor, în timp ce altele au de-a face cu abilitățile cognitive și vederea. De asemenea, alte gene ar avea efecte necunoscute asupra fiziologiei liliecilor, au mai subliniat cercetătorii.

Trei dintre cele 13 gene lipsă au fost descoperite prin cercetările anterioare, publicate în jurnalele Molecular Biology and Evolution și Proceedings of the Royal Society B. Aceste gene ar codifica receptorii de gust care detectează aromele dulci și amare, care sunt în mare parte absente din dietele liliecilor vampiri.

Liliecii vampiri bolnavi păstrează distanța socială pentru a proteja colonia