Home » Natură » Erupția unui vulcan din Islanda deschide o fereastră rară către Pământul de sub picioarele noastre

Publicat: 05.07.2022

Recenta erupție Fagradalsfjall din sud-vestul Islandei a captivat întreaga lume, inclusiv iubitorii de natură și oamenii de știință deopotrivă. Erupția a fost deosebit de importantă, deoarece a oferit geologilor o ocazie unică de a studia magme care s-au acumulat într-un rezervor de mare adâncime, dar care, în cele din urmă, provin din mantaua Pământului (sub 20 km).

O echipă de cercetători de la Universitatea din Oregon, Universitatea din Uppsala, Universitatea din Islanda și Deutsches GeoForschungsZentrum (GFZ) a profitat de această ocazie excepțională pentru a colecta mostre de lavă la fiecare câteva zile, pentru a construi un catalog de mostre integrate în timp și pentru a monitoriza evoluția geochimică pe parcursul erupției cu un grad de detaliu rar atins până acum.

De obicei, atunci când cercetătorii în domeniul vulcanologiei analizează erupțiile din trecut, lucrează cu o viziune limitată asupra materialelor erupte – de exemplu, fluxurile de lavă mai vechi pot fi îngropate total sau parțial de cele mai noi.

Cu toate acestea, la Fagradalsfjall, erupția a fost atât de bine monitorizată și eșantionată încât oamenii de știință au avut șansa de a surprinde evoluția unei erupții islandeze aproape în timp real.

De ce a fost erupția deosebit de importantă?

Echipa a fost interesată de izotopii de oxigen. Oxigenul reprezintă aproximativ 50% din toate rocile vulcanice, iar rapoartele izotopilor săi sunt trasori foarte sensibili ai materialelor din manta și crustă, scrie EurekAlert.

Astfel, izotopii de oxigen îi pot ajuta pe oamenii de știință să determine dacă magma provine din mantaua vulcanică sau dacă a interacționat cu materiale din crustă în drumul său spre suprafață.

Cu toate acestea, pe lângă oxigen, cealaltă suită vastă de elemente care compun rocile vulcanice a oferit câteva surprize. De exemplu, echipa a observat că această singură erupție conține aproximativ jumătate din întreaga diversitate de magme derivate din mantaua înregistrată anterior pentru întreaga Islanda.

O erupție alimentată de magme provenite din mai multe surse din mantaua Pământului

Pe scurt, rezultatele geochimice arată că cea mai recentă erupție din Islanda a fost alimentată de magme provenite din mai multe surse din mantaua Pământului, fiecare cu propriile caracteristici elementare distincte.

Spre uimirea oamenilor de știință, fiecare dintre aceste domenii avea rapoarte izotopice de oxigen identice. Acest rezultat a fost remarcabil și nu a mai fost observat până acum la o erupție activă.

Studiul oferă dovezi noi și convingătoare pentru magme distincte care au rapoarte izotopice de oxigen uniforme, ceea ce ne poate ajuta să înțelegem mai bine dinamica mantalei și să perfecționăm modelele sale.

Descoperirile au fost publicate în Nature Communications.

O furtună vulcanică și fulgere spectaculoase, provocate de o nouă erupție a vulcanului Etna