Home » Natură » Sunetele pădurii: Cercetătorii pot măsura biodiversitatea cu ajutorul ecoacusticii

Publicat: 30.05.2023

Sunetele emise de solul din pădure pot fi folosite pentru a monitoriza biodiversitatea din zonele afectate de defrișări.

Să readuci la viață un ecosistem forestier după ce a fost distrus nu este întotdeauna ușor. Poate fi nevoie de multă muncă grea și monitorizare atentă pentru a te asigura că biodiversitatea prosperă din nou. Însă, monitorizarea biodiversității poate fi costisitoare și invazivă. Aici intervin metodele de cercetare acustică ecologică, sau altfel spus, „ecoacustica”.

Gândiți-vă la cântecul păsărilor, la liliecii care folosesc ecolocația, la frunzele copacilor fremătând în vânt, la broaștele care orăcăie și la greierii care vibrează. Trăim într-un teatru eufonic al vieții. Chiar și creaturile din pământul de sub picioarele noastre emit vibrații unice în timp ce se deplasează prin pământ pentru a vâna, a se hrăni și a se împerechea.

Solul pădurii scoate sunete, iar ascultarea acestui zumzet subteran folosind microfoane speciale le poate oferi cercetătorilor informații importante despre sănătatea ecosistemului.

Studiul publicat în Restoration Ecology de către Jake Robinson, de la Flinders University (Australia), și colaboratorii săi, arată că ecoacustica poate fi o modalitate eficientă de monitorizare a biodiversității în sol și în pădurea pe care o susține acesta.

Solul pădurii scoate sunete

Tehnologia acustică este utilizată la scară largă pentru a studia lilieci, păsări și alte creaturi. Cu toate acestea, oamenii de știință care restaurează ecosistemele degradate încă nu au folosit pe deplin ecoacustica solului. Asta în ciuda eficienței sale demonstrabile în detectarea vibrațiilor animalelor mici.

Studiul a aplicat instrumente ecoacustice pentru a măsura biodiversitatea deasupra și sub pământ într-o pădure din Marea Britanie. A fost emisă ipoteza că solurile pădurilor restaurate la o stare mai sănătoasă ar avea o diversitate de sunete mai mare decât solurile parcelelor recent defrișate.

Acest lucru se datorează faptului că se presupune că în solurile restaurate și „mai sănătoase” vor trăi mai multe creaturi, producând o varietate mai mare de sunete care pot fi detectate.

Gândiți-vă la două orchestre simfonice. Jumătate dintre muzicienii unei orchestre s-au îmbolnăvit și nu pot cânta la concert. Acest lucru este analog cu un ecosistem degradat. În schimb, cealaltă orchestră are toți membrii săi și, prin urmare, va fi răsunătoare, complexă și diversă, explică cercetătorul pentru Science Alert.

Ce sunete au scos mostrele colectate din pădure?

În primăvara și vara anului 2022, oamenii de știință au colectat 378 de mostre din trei parcele de pădure recent defrișate și din alte trei restaurate. Apoi au creat un sistem de înregistrare cu microfoane speciale „de contact” pe care le-au introdus în pământ.

Aceștia au folosit o cameră cu spumă de amortizare a sunetului în interior pentru a înregistra creaturile din sol, cum ar fi râmele și gândacii. Această cameră le-a permis să blocheze semnalele nedorite, cum ar fi zgomotul mecanic, vântul și activitatea umană. Camera adăpostește microfonul și o probă de 5 litri de sol la fiecare parcelă.

Rezultatele au fost interesante. Diversitatea sunetelor a fost mult mai mare în solul din parcelele restaurate. Această descoperire a confirmat ipotezele cercetătorilor, conform cărora solul pădurii scoate sunete mai diverse cu cât este mai sănătos.

Solul pădurii scoate sunete. La ce ne ajută înregistrarea acestora?

Descoperirile preliminare sugerează că ecoacustica poate monitoriza viața în subteran. Dar de ce este atât de importantă monitorizarea biodiversității solului? Sănătatea solului este fundamentul sistemelor noastre alimentare și susține toate celelalte forme de viață de pe uscat. Așadar, ar trebui să fie o prioritate globală.

Organismele „nevăzute” și „neauzite” care trăiesc în sol îl mențin sănătos. Organismele subterane, cum ar fi râmele și gândacii, au un rol crucial în ciclul nutrienților și în sănătatea solului. Fără acestea, pădurile nu pot prospera.

Prin utilizarea ecoacusticii pentru a monitoriza biodiversitatea subterană, ecologiștii pot evalua mai bine eficacitatea eforturilor de restaurare. Acest lucru le va permite să ia decizii mai informate cu privire la cele mai bune modalități de a proteja natura.

Utilizarea ecoacusticii în eforturile de restaurare ar putea avea, de asemenea, implicații importante pentru atenuarea schimbărilor climatice. Pădurile sunt rezervoare esențiale de carbon. Acestea absorb CO2 din atmosferă și îl stochează în biomasa lor lemnoasă și în sol. În schimb, zonele degradate sau defrișate sunt surse semnificative de emisii de carbon.

Cum să avem o planetă mai sănătoasă?

Restaurarea acestor zone și monitorizarea vieții subterane pot ajuta la reducerea emisiilor de carbon și la îmbunătățirea capacității noastre de a reduce efectele schimbărilor climatice.

Utilizarea ecoacusticii în eforturile de restaurare este relativ nouă, dar este un pas important către o abordare mai holistică și mai eficientă a recuperării ecosistemului. Prin adoptarea de noi tehnologii și abordări, putem contribui la o planetă mai sănătoasă și mai durabilă.

Test de cultură generală. Pe ce continent nu există albine?

Europa și-a pierdut jumătate din zonele umede în ultimii 300 de ani