Home » Natură » Cea mai mortală ciupercă din lume și-a schimbat strategia de reproducere

Cea mai mortală ciupercă din lume și-a schimbat strategia de reproducere

„Buretele viperei”, Amanita Phalloides. Foto: Profimedia
Publicat: 11.02.2023

Oamenii de știință tocmai au descoperit un nou fapt înfricoșător despre cea mai mortală ciupercă din lume. Aceasta nu se mai reproduce ca înainte, ceea ce o ajută să atingă noi areale.

Ciupercile sunt renumite pentru natura lor otrăvitoare și, totuși, în realitate, majoritatea provoacă doar un disconfort fizic temporar atunci când sunt consumate de oameni.

Dintre toate decesele cauzate de ciuperci în raportate întreaga lume, 90% îi sunt atribuite unei singure specii extreme din Europa: ciuperca Buretele viperei (Amanita phalloides).

Cum se răspândește cea mai mortală ciupercă din lume?

Cercetătorii și-au dat seama acum cum s-a răspândit cea mai mortală ciupercă din lume în părți ale Americii de Nord cu atâta viteză și aparentă ușurință, provocând numeroase decese pe parcurs, deoarece oamenii au confundat-o cu o masă copioasă.

În zonele native europene, ciupercile A. phalloides creează noi generații combinându-și genomurile între ele.

După cum se dovedește, buretele viperei nu are nevoie de un partener de împerechere pentru a se reproduce. Un studiu condus de cercetătorii de la Universitatea Wisconsin-Madison asupra A. phalloides din SUA a descoperit că ciuperca poate produce spori folosind cromozomii unui singur individ.

Descoperirea se bazează pe genomul a 86 de ciuperci, colectate în California începând din 1993 și în părți ale Europei începând din 1978, notează Science Alert.

Dintre mostrele din SUA, ciupercile par să se fi putut reproduce atât sexuat, cât și asexuat timp de cel puțin 17 ani și, posibil, chiar 30 de ani.

S-a descoperit că specimenele colectate în 2014 din două locuri diferite conțin exact același material genetic, făcându-le efectiv aceeași ciupercă individuală. Un alt „individ” a fost colectat o dată în 2004 și apoi din nou un deceniu mai târziu.

Ciupercile au diferite strategii de reproducere

„Diferitele strategii de reproducere ale ciupercii invazive facilitează probabil răspândirea rapidă a acesteia, dezvăluind o similitudine profundă între invaziile de plante, animale și ciuperci”, scriu cercetătorii într-o lucrare.

Sporii asexuați se formează atunci când o ciupercă își reproduce propriul set de cromozomi în două pachete identice. În timp ce sporii sexuați se formează atunci când doi părinți diferiți le oferă descendenților fiecare câte un set din cromozomii lui.

Se știe că multe specii de ciuperci se reproduc atât prin spori sexuați, cât și asexuați, în funcție de circumstanțe, dar până la această descoperire recentă, nimeni nu știa că buretele viperei este una dintre acestea.

Reproducerea sexuată le permite speciilor să evolueze și să se adapteze prin introducerea mai multor variații genetice într-o populație. Dar, având un mod asexuat, ciupercile individuale se pot răspândi rapid și supraviețui ani de zile complet pe cont propriu.

Atunci când sporul unei ciuperci aterizează pe o suprafață sănătoasă, germinează și începe să fructifice. În acest fel, sporii asexuați pot răspândi ciupercile individuale în lung și lat, fără a fi nevoie de un partener de împerechere sau de descendenți genetic diferiți.

De ce și-a dezvoltat cea mai mortală ciupercă din lume această strategie?

Buretele viperei provine din nordul Europei, dar în ultimele decenii, a avut un succes incredibil în invadarea unor noi habitate în alte părți ale Europei, precum și în America de Nord și Australia. Reproducerea asexuată ar putea fi un motiv important care a condus la acest rezultat.

Interesant este faptul că cercetătorii au descoperit că genele din sporii asexuați colectați în California din 1993 până în 2015 nu erau deloc diferiți de sporii sexuați produși de aceeași specie în aceeași regiune.

Conform modelelor teoretice, acest lucru sugerează că ciupercile individuale ar putea persista de-a lungul anilor, reproducându-se până când vor găsi un alt burete al viperei cu care să se împerecheze.

„Unii dintre descendenții acestor ciuperci se împerechează, în timp ce alții nu, iar ciclul se repetă”, propun cercetătorii.

Cât de otrăvitor este buretele viperei?

Spre deosebire de alte ciuperci otrăvitoare, care își semnalează adesea toxicitatea prin culori strălucitoare, cea mai mortală ciupercă din lume are un aspect destul de modest și poate păcăli cu ușurință oamenii sau animalele de companie care caută gustări într-o pădure sau parc.

O jumătate de capac de ciupercă este suficientă pentru a ucide o persoană. Fără intervenție medicală, simptomele pot apărea în doar șase ore de la ingerare, putând duce în scurt timp la insuficiență hepatică.

În mod clar, răspândirea buretelui viperei reprezintă un risc grav pentru sănătatea umană și animală. În 2016, în timpul unei creșteri accentuate a ciupercii în San Francisco, 14 cazuri de otrăvire la oameni i-au fost atribuite ciupercii. De obicei, în SUA, sunt doar câteva de astfel de cazuri pe an.

Acum că oamenii de știință au o idee mai bună despre modul în care se răspândește buretele viperei în America de Nord, vor putea începe să elaboreze strategii pentru a limita riscul.

Între timp, persoanele care intenționează să caute ciuperci ar trebui să afle dacă buretele viperei există în zona lor și să se asigure că știu exact ce pun în tigaie.

Studiul a fost publicat în bioRxiv.

Cum s-a format Marea Barieră de Corali? Originile sale misterioase, în sfârșit, explicate