Home » Natură » Un palmier uluitor are florile și fructele sub pământ. Cum este polenizat?

Un palmier uluitor are florile și fructele sub pământ. Cum este polenizat?

Foto: Benedikt Kuhnhauser et al., Plants, People, Planet, 2023
Publicat: 03.07.2023

Un palmier uluitor a fost descoperit pe insula asiatică Borneo, planta având abilitatea remarcabilă de a face flori și fructe sub pământ.

Modul în care a supraviețuit acest palmier uluitor, numit Pinanga subterranea, este un mister, deoarece majoritatea plantelor au evoluat pentru a-și dezvolta florile și fructele deasupra solului pentru a facilita polenizarea și răspândirea semințelor.

Pinanga subterranea este singura specie cunoscută de palmier care are florile și fructele sub pământ”, a spus dr. Benedikt Kuhnhäuser, de la Grădinile Botanice Regale Kew din Marea Britanie, care a făcut parte din echipa de cercetare care a colectat specimene și a constatat că este vorba despre o specie nouă.

„Înflorirea și fructificarea sub pământ sunt uluitoare și aparent paradoxale, deoarece par să prevină polenizarea și răspândirea. Acum știm că porcii Sus barbatus mănâncă și împrăștie fructele de Pinanga subterranea, dar încă nu am aflat cum și de către cine sunt polenizate florile”, spune Kuhnhäuser.

Un număr foarte mic de specii de plante au evoluat pentru a face flori sau fructe sub pământ. Doar o singură altă plantă are ambele caracteristici. Înflorirea și fructificarea exclusiv sub pământ, așa cum au fost descoperite la Pinanga subterranea, sunt incredibil de rare”, a spus Kuhnhäuser.

Acest palmier uluitor este printre puținele plante cu flori și fructe subterane

„Știm doar de o altă plantă care face asta: mica orhidee subterană din genul rhizanthella”, a continuat cercetătorul.

Echipa de cercetare de la Kew a fost anunțată pentru prima dată cu privire la prezența plantei de către dr. Paul Chai, un botanist malaiezian, care a observat palmierul în 1997, în timpul unei vizite la Lanjak Entimau Wildlife Sanctuary din Sarawak, scrie The Guardian.

Pe lângă studierea plantelor, echipa de la Kew a analizat colecții extinse de palmieri din institutele botanice din Indonezia și Malaezia, precum și de la Kew.

Pinanga subterranea are flori masculine separate de cele feminine, în ciorchini mici”, a spus Kuhnhäuser.

„Până acum, am văzut doar florile feminine, care sunt de culoare alb-verzuie și discrete. Fructul este alb pal când este tânăr, dar roșu aprins când este copt și are o dimensiune de până la doi centimetri”, explică el.

Originar din insula tropicală Borneo, din sud-estul Asiei, acest palmier uluitor a fost găsit și în Kalimantan, Indonezia.

Cum a fost descoperit palmierul?

Agusti Randi, cercetător indonezian la Universitatea Națională din Singapore și autor principal al unui nou studiu, a văzut pentru prima dată palmierul în Kalimantan în 2017. „Mi-am dat seama că tulpinile, florile și fructele sunt sub pământ după ce acesta a fost săpat de mistreți, așa că mistreții parcă m-au îndrumat să găsesc această palmă”, a spus Randi.

Studiul a fost publicat în Palms (The Journal of the International Palm Society). Studiul este disponibil și în Plants, People, Planet.

După ce a comparat meticulos exemplarele cu toate celelalte specii ale genului cunoscute din Borneo, Randi, expert în palmierii Pinanga, a ajutat la argumentarea faptului că aceasta este o specie nouă, ulterior zburând în Marea Britanie pentru a colabora cu Kew. Toți cercetătorii, din Indonezia, Malaezia și de la Kew, s-au reunit apoi pentru a descrie palmierul ca fiind nou pentru știință și pentru a-și publica descoperirile împreună.

Palmierul era deja cunoscut pentru localnici, dar a rămas neobservat de oamenii de știință, care cred că acest lucru evidențiază nevoia de a colabora mai strâns cu comunitățile indigene.

„Locuitorii dintr-un sat îndepărtat din centrul Kalimantanului mănâncă fructele ca pe o gustare atunci când fac activități în pădure”, a spus Randi.

Ce gust au fructele palmierului?

„Fructele au un gust dulce, cu pulpa destul de groasă și o textură moale și suculentă. Încă nu știm despre alte utilizări ale plantei și există multe lucruri care încă sunt un mister, de exemplu, procesul de polenizare și cine este polenizatorul, dar și ce anume determină această plantă să producă flori și fructe sub pământ”, spune cercetătorul.

„În prezent, majoritatea botaniștilor se concentrează asupra vieții supraterane a plantelor”, a adăugat Kuhnhäuser.

„Ei rareori caută flori și fructe sub pământ, parțial pentru că se crede că fenomenul este extrem de rar. Acest nou palmier subteran, împreună cu descoperirea recentă a primei plante-ulcior subterane, Nepenthes pudica, este un semnal pentru oamenii de știință să privească dincolo de vizibilul imediat și să se aștepte la neașteptat”, continuă Kuhnhäuser.

Până în prezent, oamenii de știință au descris aproximativ 300 de specii diferite de palmier găsite pe insula Borneo. Pinanga subterranea se alătură celor peste 2.500 de specii de palmier cunoscute științei, dintre care până la jumătate pot fi amenințate cu dispariția.

O specie de broască braziliană ar putea fi primul exemplu de amfibian care polenizează florile

Algele i-au indus în eroare pe cercetători. Cât de sănătoase sunt, de fapt, recifele?

Un fotograf a surprins lupta epică dintre doi urși grizzly. „Pur și simplu nu se mai termina”