Home » Natură » Cea mai urât mirositoare floare din lume ar putea dispărea în curând

Cea mai urât mirositoare floare din lume ar putea dispărea în curând

Foto: Chris Rhorogood/EurekAlert
Publicat: 28.09.2023

Pe măsură ce petalele ei gigantice se deschid, îți poți da ușor seama de ce Rafflesia este cea mai urât mirositoare floare din lume; aceasta are un miros copleșitor care îl imită pe cel de carne putrezită.

Dar în timp ce mirosul înțepător ține oamenii departe și atrage muștele, un studiu publicat în revista Plants People Planet a constatat că 67% din habitatele acestor plante notorii sunt expuse riscului de distrugere.

Rafflesia nu este doar cea mai urât mirositoare floare, ci florile din acest gen sunt cele mai mari flori din lume; acestea au fost o enigmă botanică timp de secole. Pe lângă mirosul lor infam, florile „cadavru” sunt de fapt un parazit care infectează copacii din junglele tropicale din Thailanda, Indonezia, Malaezia, Brunei și Filipine.

Ce este, de fapt, cea mai urât mirositoare floare din lume?

Această floare rămâne ascunsă vederii pentru cea mai mare parte a ciclului său de viață, existând sub forma unui sistem de filamente minuscule care invadează gazda. La intervale imprevizibile, parazitul produce un mugure asemănător verzei care va sparge scoarța copacului și în cele din urmă va forma o floare gigantică, cu cinci lobi, de până la un metru. Floarea își produce mirosul specific de carne putredă pentru a atrage muștele polenizatoare.

Acest ciclu de viață evaziv și capacitatea de a rămâne ascunse le fac pe aceste flori să fie foarte puțin înțelese de botaniști, iar noi specii încă sunt descoperite, notează Popular Science.

În cadrul studiului, un grup internațional de cercetători a stabilit prima rețea globală coordonată pentru a evalua amenințările cu care se confruntă Rafflesia. Această rețea a constatat că cele mai multe dintre cele 42 de specii cunoscute de Rafflesia sunt grav amenințate, dar doar una este trecută pe Lista Roșie a Speciilor Amenințate a IUCN.

Acest lucru le lasă pe multe neprotejate de către strategiile regionale sau naționale de conservare. Oamenii de știință au clasificat 25 de specii ca fiind în pericol critic și 15 ca fiind pe cale de dispariție, conform criteriilor de clasificare ale IUCN.

Chris Thorogood, de la University of Oxford Botanic Garden (Anglia), a fost coautor al studiului și al unei cărți viitoare despre anii echipei dedicați documentării acestor plante. Thorogood a spus că această lucrare „subliniază modul în care eforturile globale de conservare orientate către plante, oricât de impresionante, au rămas în urmă cu cele pentru animale. Avem nevoie urgent de o abordare comună, transregională, pentru a salva unele dintre cele mai remarcabile flori ale lumii, dintre care majoritatea sunt acum pe punctul de a fi pierdute”.

O mulțime de specii sunt amenințate cu dispariția

În plus, speciile de Rafflesia au adesea distribuții geografice foarte limitate, ceea ce le face deosebit de vulnerabile la distrugerea habitatului. Multe dintre populațiile rămase de flori „cadavru” au doar câțiva indivizi în zone neprotejate, care riscă să fie convertite pentru uz agricol, potrivit studiului. În timp ce acestea și alte flori la fel de mirositoare există în unele grădini botanice, aceste instituții au avut un succes limitat în a le reproduce, ceea ce înseamnă că păstrarea habitatului este o prioritate urgentă.

Planul de acțiune în patru puncte propus de echipă pentru guvernele locale, centrele de cercetare și organizațiile de conservare include o mai bună protecție a habitatelor, o mai bună înțelegere a întregii diversități a Rafflesia pentru a informa mai bine elaborarea politicilor, dezvoltarea unor metode mai bune pentru a le reproduce în afara habitatului lor nativ și introducerea de noi inițiative de ecoturism pentru a implica comunitățile locale în conservarea Rafflesia.

Studiul a evidențiat, de asemenea, câteva povești de succes valoroase care ar putea oferi perspective importante pentru conservarea Rafflesia în alte părți; printre exemple se numără Grădina Botanică Bogor din Java de Vest, Indonezia, care a avut parte de o serie de evenimente de înflorire de succes și sătenii din Sumatra de Vest, care au beneficiat de ecoturismul bazat pe Rafflesia prin formarea de „pokdarwis”, grupuri de conștientizare de pe rețelele sociale.

„Popoarele indigene sunt unii dintre cei mai buni gardieni ai pădurilor noastre, iar programele de conservare a Rafflesia au o probabilitate mai mare de succes dacă implică comunitățile locale”, spune Adriane Tobias, coautor al studiului și pădurar, de la Universitatea din Filipine Los Baños.

Rafflesia are potențialul de a fi un nou simbol pentru conservare în tropicele asiatice”, a concluzionat el.

Algele toxice au ucis sute de delfini și lei de mare pe coasta Californiei