Home » Natură » Degețelul, degetarul sau degetarița, floarea frumoasă „ce poate învia morții și ucide pe cei vii”

Publicat: 21.10.2023

Degețelul (numită și degetar sau degetarița) conține digoxină, un medicament folosit pentru tratarea aritmiei cardiace și a insuficienței cardiace care poate fi, de asemenea, toxic. Dar ingerarea acestei substanțe poate să provoace cu adevărat un atac de cord?

Digitalis, aceste frumoase flori purpurii în formă de clopot, sunt imediat recognoscibile, dar această specie sălbatică europeană ascunde un mister. Cunoscute și sub numele de „mănușile vrăjitoarelor” și „clopotele omului mort”, acestea au fost folosite atât ca medicament popular, cât și ca otravă timp de secole, datorită efectelor lor puternice asupra inimii umane.

De fapt, există un vechi proverb englezesc care spune că degețelul „poate învia morții și ucide pe cei vii”. Dar cât de adevărat este acest lucru?

Degețelul „poate învia morții și ucide pe cei vii”

Pentru a afla răspunsul, trebuie mai întâi să înțelegem cum funcționează o inimă sănătoasă. Inima în sine conține mii de celule cardiace care se contractă în timp pentru a pompa sângele în jurul corpului. Semnale electrice minuscule reglează această acțiune de pompare, iar fiecare celulă este implicată în menținerea acestei activități electrice.

„Membranele celulelor cardiace au o mulțime de canale și transportatori de ioni diferiți care permit particulelor încărcate, cum ar fi sodiul, potasiul și clorura, să traverseze membrana într-un mod controlat”, a declarat Hugues Abriel, cercetător în domeniul canalelor ionice la Universitatea din Berna, Elveția, pentru Live Science.

Un medicament folosit pentru tratarea aritmiei cardiace și a insuficienței cardiace

„Această mișcare a ionilor generează un curent electric și o diferență de potențial de-a lungul membranei, iar de aici provine electricitatea”.

Deosebit de importantă pentru reglarea acestui echilibru electric este pompa de sodiu-potasiu. Acest transportor de membrană folosește energie pentru a împinge ionii de sodiu în afara celulei, pompând în același timp ionii de potasiu în celulă. În general, acest lucru înseamnă că interiorul fiecărei celule cardiace este încărcat negativ în comparație cu exteriorul, iar menținerea acestui gradient este vitală pentru buna funcționare a inimii.

„Planta conține compuși extrem de puternici numiți glicozide cardiace pentru funcția lor asupra mușchiului cardiac și glicozide pentru a indica faptul că acești compuși au molecule de zahăr atașate la structura lor chimică pentru a ajuta organismul să le absoarbă”, a declarat pentru Zhen Wang, un biolog sintetic specializat în produse naturale vegetale de la Universitatea de Stat din New York, Buffalo.

„Toate speciile de acest tip produc o anumită cantitate din aceste glicozide cardiace, cum ar fi digoxina, iar acestea se leagă foarte, foarte strâns de pompa de sodiu-potasiu, inhibând-o astfel încât transportatorul nu mai poate pompa acești ioni”.

Dezactivarea acestei pompe cauzează o cascadă de probleme chimice în interiorul celulelor cardiace care se combină pentru a face ca inima să bată brusc mult mai tare și mult mai repede.

O perturbare a ritmului natural al inimii

„Există o interacțiune între diferitele tipuri de transportatori membranari, astfel încât inhibarea unuia înseamnă că altul nu va funcționa la fel de bine”, a spus Abriel. „Lovirea pompei de sodiu-potasiu are un efect în lanț care crește concentrația de calciu în interiorul celulelor cardiace. Această creștere a concentrației de calciu acționează ca un declanșator, provocând tulburări electrice și făcând celulele cardiace să se contracte mai tare și mai repede.”

Această perturbare a ritmului natural al inimii, un tip periculos de aritmie cunoscut sub numele de fibrilație ventriculară, poate duce la stop cardiac brusc și chiar la deces. „Atunci când camerele inimii nu se contractă regulat, aceasta nu poate pompa sânge, iar efectul general este ca și cum inima nu mai bate”, a spus Abriel.

În ciuda efectelor sale potențial periculoase și toxice, digoxina este, de asemenea, un medicament valoros pentru inimă. „Digoxina este prescrisă clinic pentru insuficiența cardiacă atunci când alte medicamente au eșuat”, a spus Wang. „Insuficiența cardiacă este atunci când inima pacientului este atât de slabă încât nu pompează suficient, așa că se dorește creșterea forței de pompare a inimii. Deși digoxina are efecte secundare grave dacă este supradozată, acesta este un caz special în care beneficiul toxinei depășește riscul și ar putea salva viața persoanei.”

Lumea a depășit pragul cheie de încălzire pentru un număr record de zile