Home » Natură » Care păduri sunt mai eficiente atunci când vine vorba de stocarea de carbon?

Care păduri sunt mai eficiente atunci când vine vorba de stocarea de carbon?

Publicat: 12.11.2023

Pentru a încetini efectele schimbărilor climatice, a conserva biodiversitatea și a atinge obiectivele dezvoltării durabile, replantarea de arbori este vitală. Pădurile restaurate stochează carbon în sol, în arbuști și în arbori. Pădurile cu copaci diferiți sunt deosebit de eficiente în stocarea carbonului, deoarece diferite specii cu trăsături complementare pot crește per total stocarea carbonului.

Comparativ cu pădurile formate dintr-o singură specie, pădurile cu copaci diferiți sunt, de asemenea, mai rezistente la dăunători, boli și perturbări climatice, ceea ce mărește potențialul lor de stocare a carbonului pe termen lung. Livrarea altor servicii de ecosistem este, de asemenea, mai mare în pădurile cu specii mixte, și acestea susțin niveluri mai ridicate de biodiversitate.

Cu toate că beneficiile sistemelor forestiere diversificate sunt bine cunoscute, numeroasele angajamente de restaurare ale țărilor se concentrează pe înființarea plantațiilor de monoculturi. Având în vedere această practică, o echipă internațională de cercetători a comparat stocurile de carbon din pădurile mixte cu cele din monoculturi comerciale și din cele mai performante, precum și media monoculturilor.

Lucrarea lor este publicată în Frontiers in Forests and Global Change.

Pădurile cu copaci diferiți stochează mai mult carbon

„Pădurile diverse stochează mai mult carbon decât monoculturile, cu până la 70%. Am constatat, de asemenea, cea mai mare creștere a stocării de carbon în comparație cu monoculturile în amestecuri de patru specii”, a declarat Dr. Emily Warner, cercetătoare postdoctorală în ecologie și știința biodiversității la Departamentul de Biologie al Universității din Oxford (Anglia) și autaore principală a studiului.

Cercetătorii au analizat studii publicate începând din anul 1975 care au comparat direct stocarea de carbon în pădurile mixte și cele de o singură specie și au combinat aceste date cu date anterior nepublicate dintr-o rețea globală de experimente privind diversitatea arborilor, descrie Phys.org munca oamenilor de știință.

„Am dorit să adunăm și să evaluăm dovezi existente pentru a determina dacă diversificarea pădurilor oferă beneficii privind stocarea carbonului”, a explicat Warner.

Ce număr de specii a fost cel mai eficient?

Pădurile cu copaci diferiți evaluate în studiu variau în bogăția speciilor de la două la șase specii. În setul de date cu care au lucrat cercetătorii, amestecurile de patru specii au fost cele mai eficiente pentru stocarea carbonului. Un astfel de amestec era format din diferite specii de arbori cu frunze late, care se pot găsi în întreaga Europă. Amestecurile de două specii aveau, de asemenea, stocuri mai mari de carbon deasupra solului decât monoculturile și stocau cu până la 35% mai mult carbon. Cu toate acestea, pădurile formate din șase specii nu au prezentat un avantaj clar în fața monoculturilor.

Prin urmare, cercetătorii au reușit să arate că diversificarea pădurilor sporește stocarea de carbon. În total, stocurile de carbon deasupra solului în pădurile mixte au fost cu 70% mai mari decât în monoculturile medii. Cercetătorii au constatat, de asemenea, că pădurile mixte aveau stocuri de carbon cu 77% mai mari decât monoculturile comerciale, formate din specii crescute pentru a avea randamente mari.

Este important să fie plantate pădurile cu copaci diferiți

„Pe măsură ce avântul pentru plantarea de arbori crește, studiul nostru subliniază faptul că plantațiile de specii mixte ar crește stocarea de carbon, alături de alte beneficii ale diversificării pădurilor plantate”, a spus Dr. Susan Cook-Patton, cercetător senior în domeniul restaurării forestiere la The Nature Conservancy și colaboratoare la studiu. Rezultatele sunt deosebit de relevante pentru managerii de păduri, arătând că există un stimulent de productivitate pentru diversificarea noilor păduri plantate, au subliniat cercetătorii.

În timp ce arată potențialul crescut al pădurilor mixte de a stoca mai mult carbon, cercetătorii au avertizat că studiul lor nu este lipsit de limitări, cum ar fi disponibilitatea generală limitată de studii care abordează pădurile mixte versus monoculturi, în special studii din păduri mai vechi și cu un nivel mai mare de diversitate a arborilor.

„Acest studiu demonstrează potențialul diversificării pădurilor plantate și, de asemenea, necesitatea datelor experimentale pe termen lung pentru a explora mecanismele din spatele rezultatelor noastre. Există o nevoie urgentă de a explora mai în amănunt cum se schimbă beneficiile stocării carbonului în funcție de factori precum locația, speciile utilizate și vârsta pădurii”, a spus Warner.

Animalele acvatice pot purifica apa uzată, spune un cercetător