Home » Natură » Secretul păsărilor colibri! Cercetătorii tocmai l-au aflat

Secretul păsărilor colibri! Cercetătorii tocmai l-au aflat

Publicat: 17.11.2023

Atunci când vine vorba de manevre aeriene complicate, secretul agilității păsărilor colibri a fost unul bine „păstrat”; asta până acum.

Cercetătorii au descoperit că secretul agilității păsărilor colibri constă în două strategii diferite pe care le pot utiliza pentru a se strecura prin spații mai mici decât deschiderea aripilor lor.

Experții spun că descoperirile aduc noi informații despre modul în care păsările colibri sălbatice reușesc să treacă prin frunziș dens pentru a ajunge la flori bogate în nectar sau insecte gustoase, în ciuda faptului că nu își pot strânge aripile ca alte păsări.

Cercetătorii au aflat secretul agilității păsărilor colibri

„Mulți oameni consideră păsările colibri ca fiind foarte rapide, foarte agile. Dar aceste abilități uimitoare sunt în spațiul deschis, unde le vedem. Sunt doar vârful aisbergului”, a declarat dr. Marc Badger, prim autor al cercetării, de la Unversitatea din California, Berkeley (SUA).

Într-un studiu publicat în Journal of Experimental Biology, Badger și colegii săi descriu cum au creat un experiment cu patru păsări colibri Calypte anna și două flori false. Fiecare floare se umplea cu nectar doar atunci când pasărea vizita cealaltă floare, rezultând în faptul că păsările zburau în continuu între ele.

Cercetătorii au separat apoi florile cu unul dintre șapte obstacole diferite, care aveau o deschidere circulară sau ovală, înălțimea și lățimea acestora variind de la aceeași dimensiune cu deschiderea aripilor păsărilor (aproximativ 12 cm) la jumătate din ea (6 cm).

Cercetătorii i-au prezentat pe rând fiecare dintre cele șapte deschideri fiecărei păsări colibri de zece ori și au înregistrat cum acestea făceau două călătorii între flori de fiecare dată, rezultând în 140 de încercări filmate pentru fiecare pasăre.

Un mod ingenios de a-și folosi aripile

Aceste înregistrări au relevat că postura păsărilor în timp ce zburau prin deschideri cădea pe un spectru între două poziții foarte diferite. Într-o extremă, păsările își retrăgeau aripile înapoi în jurul corpului și își opreau bătăile pentru a trece rapid prin deschidere.

În cealaltă extremă, adoptau o abordare mai lentă în care își roteau corpul și își întorceau capul pentru a trece lateral prin gaura, continuând să dea din aripi, ținând o aripă înclinată în față și pe cealaltă în spate.

Cercetătorii au descoperit că ambele tehnici au fost folosite la cea mai mare parte a deschiderilor, cu toate că pentru cea mai mică deschidere circulară păsările foloseau aproape întotdeauna prima abordare. Echipa adaugă că pe parcursul experimentelor, păsările au avut tendința de a folosi prima abordare mai des, indiferent de mărimea și de forma deschiderii.

Badger a spus că este posibil ca păsările să adopte inițial strategia mai precaută laterală pentru a reduce riscul de a zbura către pericol, adăugând că, pe măsură ce devenea clar că configurația era sigură, acestea ar fi putut trece la strategia rapidă pentru a reduce riscul de a-și rupe penele.

Badger a adăugat că cercetarea dezvăluie modul în care păsările colibri, care pot bate din aripi de 40-50 de ori pe secundă, își pot ajusta poziția în timp ce se mișcă pentru a zbura prin spații mici.

„E incredibil să vezi cum își controlează aripile bătaie cu bătaie”, a spus el, citat de The Guardian.

Dacă ascultați cu atenție, puteți auzi albinele care ejaculează

Vulcanul subacvatic acoperit cu ouă uriașe este casa unui animal uimitor

Iată broasca morocănoasă care nu se pricepe nici să sară, nici să înoate

Test de cultură generală. De unde vin albinele?