Home » Natură » Vulcanul subacvatic acoperit cu ouă uriașe este casa unui animal uimitor

Vulcanul subacvatic acoperit cu ouă uriașe este casa unui animal uimitor

Foto: NOAA/Wikimedia Commons/Domeniul public
Publicat: 23.07.2023

Cercetătorii care explorează coasta Pacificului din Canada au descoperit vulcanul subacvatic acoperit cu ouă uriașe, un vulcan străvechi, dar încă activ.

Înainte de expediție, echipa credea că vulcanul s-a stins și apele din jurul lui sunt reci. Cu toate acestea, au găsit muntele subacvatic, care se înalță la 1.100 de metri deasupra fundului mării, varsă apă caldă și este încrustat cu corali de adâncime.

Fluidul fierbinte, bogat în minerale, menține apele din jur călduțe, oferind condiții ideale pentru ca unele creaturi marine să supraviețuiască în adâncurile mării. Cercetătorii au fost și mai surprinși să găsească un individ de Bathyraja spinosissima intrând și ieșind din stâncă și depunând ouă pe vârf, la aproape 1,5 kilometri sub suprafața apei.

Ce ființe adăpostește vulcanul subacvatic acoperit cu ouă uriașe?

„Este un loc cu adevărat special deasupra unui alt loc cu adevărat special. Singura descoperire anterioară a unei pepiniere de Bathyraja spinosissima a fost în Galapágos și cred că a fost de ordinul a 10-20 de ouă”, a declarat Cherisse Du Preez, biolog marin de adâncime la Fisheries and Oceans Canada și cercetătoare principală a expediției.

Du Preez a spus că pepiniera recent găsită este de multe ori mai mare decât precedenta. „Aș estima că vârful muntelui submarin, care era acoperit de ouă, avea, nu știu, 100.000? Un milion (de ouă)?”. Aceste ouă erau mari, a adăugat Du Preez, măsurând aproximativ 0,5 m în diametru.

Cercetătorii au fost, de asemenea, primii care au înregistrat vreodată filmări cu Bathyraja spinosissima care depune ouă, au spus ei într-un videoclip al expediției.

Ce sunt mai exact aceste creaturi?

Bathyraja spinosissima sunt creaturi marine puțin cunoscute înrudite cu rechinii și pisicile de mare. Acestea sunt printre cele mai adânci specii, locuind la adâncimi cuprinse între 800 și 2.900 m în largul coastei de vest a Americii de Nord și Centrale, conform Listei Roșii IUCN. Femelele adulte, care pot crește până la 2 m lungime, depun ouă dreptunghiulare, care sunt cunoscute sub denumirea de „poșete de sirenă”, deoarece arată ca niște mici pungi, a spus Du Preez, potrivit Live Science.

În 2018, cercetătorii au descoperit câteva astfel de ouă în formă de ravioli în apropierea gurilor hidrotermale din apropierea Insulelor Galapágos, sugerând că mamele Bathyraja spinosissima au valorificat căldura vulcanică pentru a-și incuba ouăle. Noile observații indică aceeași concluzie, a spus Du Preez.

„Este nevoie de patru ani pentru ca tinerii să se dezvolte. Apa caldă accelerează probabil perioada de gestație a ouălor, ducând la mai mulți pui viabili. Vârful de mică adâncime al muntelui submarin este aproape o grădină de corali și o pepinieră potrivită pentru ca puieții să crească înainte de a coborî în adâncuri; este un câștig pentru toți”, a explicat ea.

Cercetătorii vor continua să monitorizeze vulcanul subacvatic acoperit cu ouă uriașe, care în prezent nu este protejat și poate fi amenințat de activitățile de pescuit. Descoperirea arată cât de importante sunt habitatele de ventilație ca pepiniere și pentru sănătatea generală a oceanului, a spus Du Preez.

A fost descoperită o nouă specie de țânțar în Finlanda