Home » Natură » Copacii „tușesc” pentru că nu pot capta excesul de CO2

Copacii „tușesc” pentru că nu pot capta excesul de CO2

Publicat: 27.03.2024

Copacii „tușesc” în timp ce se luptă să țină pasul cu cantitatea imensă de dioxid de carbon blocat de căldură în atmosferă.

O echipă de cercetători condusă de Max Lloyd, profesor asistent de cercetare în geologie la Penn State (SUA), a descoperit că în climatul mai cald, arborii nu mai pot contribui la reducerea efectelor nocive ale schimbărilor climatice cauzate de om prin absorbția excesului de CO2.

În plus, ei eliberează o cantitate considerabilă de CO2 în exces înapoi în atmosferă.

Acesta este un semn de avertizare grav care subminează credința comună că plantele și arborii pot ajuta umanitatea să-și reducă amprenta de carbon. Conform Departamentului American al Energiei, plantele absorb aproximativ 25% din CO2 emis ca rezultat al activității umane, dar oamenii de știință se așteaptă acum ca acest număr să scadă semnificativ pe măsură ce se intensifică încălzirea globală, notează Futurism.

Copacii „tușesc” din cauza schimbărilor climatice

„Am descoperit că arborii din climatul mai cald și mai uscat tușeșc practic în loc să respire. Ei trimit CO2 înapoi în atmosferă mult mai mult decât arborii din condiții mai răcoroase și mai umede”, a declarat Lloyd, autor principal al unui studiu publicat în revista Proceedings of the National Academy of Sciences.

Arborii pot elimina excesul de dioxid de carbon din atmosferă prin fotosinteză, ceea ce le permite să crească. Dar dacă aceștia sunt sub stres, copacii „tușesc” și eliberează acest gaz înapoi în atmosferă, un proces cunoscut sub numele de fotorespirație.

Analizând mostre de țesut de la arbori din întreaga lume, Lloyd și colegii săi au descoperit că rata acestui proces este de până la de două ori mai mare în climatul mai cald și cu cât este mai uscat climatul, cu atât mai mult CO2 eliberează arborii.

Cercetătorii au identificat că orice climat care depășește temperaturile medii diurne de aproximativ 20 de grade Celsius resimte acest efect.

„Am dereglat acest ciclu esențial. Plantele și clima sunt legate intrinsec”, a spus Lloyd.

„Cel mai mare consum de CO2 din atmosfera noastră este realizat de organisme capabile de fotosintetiză. Este un factor important în compoziția atmosferei, ceea ce înseamnă că modificările mici au un impact mare”, a adăugat el.

Cum s-a schimbat captarea de carbon de-a lungul istoriei Pământului?

Dar odată cu schimbările climatice, această ecuație ar putea arăta curând foarte diferit. „Lumea se va încălzi, ceea ce înseamnă că plantele vor fi mai puțin capabile să absoarbă acel CO2”, a explicat Lloyd.

Utilizând lemn fosilizat, echipa speră acum să studieze cum s-au schimbat ratele de fotorespirație de-a lungul a zeci de milioane de ani, ceea ce ar putea testa teoriile actuale privind cantitatea de CO2 pe care organismele fotosintetizante au fost capabile să o absoarbă în trecut și cum s-ar putea schimba aceasta în viitor.

„Sunt geolog, lucrez în trecut. Așa că dacă suntem interesați de aceste întrebări mari despre cum funcționa acest ciclu când clima era foarte diferită față de astăzi, nu putem folosi plante vii”, a spus Lloyd.

„Este posibil să trebuiască să ne întoarcem cu milioane de ani în urmă pentru a înțelege mai bine cum ar putea arăta viitorul nostru”, a adăugat el.

Cercetătorii au aflat de ce norii dispar în timpul eclipselor de Soare