Home » Natură » Un studiu arată cum să scapi de microplasticele din apa de la robinet

Un studiu arată cum să scapi de microplasticele din apa de la robinet

Publicat: 05.03.2024

Un nou studiu a descoperit că fierberea apei de la robinet înainte de a o bea poate elimina circa 90% din microplasticele potențial dăunătoare.

Microplasticele sunt fragmente de resturi de plastic cu dimensiuni mai mici de 5 milimetri, conform Administrației Naționale Oceanice și Atmosferice (NOAA) din SUA. Aceste resturi dezmembrate ale deșeurilor industriale și ale bunurilor de consum sunt imposibil de evitat: se găsesc în ocean și atmosferă, în apa îmbuteliată și chiar în fecalele umane.

Studiile privind impactul microplasticelor asupra sănătății umane sunt încă puține și inconcludente, conform Organizației Mondiale a Sănătății (OMS). Până în prezent, unele tipuri de plastic sunt considerate inofensive, în timp ce despre altele, cum ar fi polistirenul, s-a arătat că distrug celulele umane, provoacă inflamații intestinale și reduc fertilitatea la șoareci.

Într-un nou studiu, publicat în jurnalul Environmental Science and Technology Letters, oamenii de știință au cercetat metode practice de îndepărtare a acestor particule mici din apa de băut.

Fierberea apei de la robinet, soluția pentru a scăpa de microplastice?

O întrebare cu care s-au preocupat în mod deosebit a fost dacă fierberea apei de la robinet o poate elibera de contaminarea cu microplastice.

„Băutul de apă fiartă, o tradiție antică în unele țări asiatice, este presupus a fi benefic pentru sănătatea umană, deoarece fierberea poate elimina unele substanțe chimice și majoritatea substanțelor biologice. Cu toate acestea, rămâne neclar dacă fierberea este eficientă în îndepărtarea nano/microplasticelor din apa de la robinet”, au scris cercetătorii în noul studiu.

Pentru a investiga, cercetătorii au creat mostre de apă de la robinet care conțineau multe dintre mineralele care apar frecvent împreună cu trei compuși de microplastic întâlniți des: polistiren, polietilenă și polipropilenă. Cercetătorii au variat și „duritatea” mostrelor de apă ajustând concentrațiile de carbonat de calciu. (O majoritate covârșitoare a gospodăriilor americane utilizează apă dură, ceea ce înseamnă că apa are un conținut mare de minerale.)

De ce este atât de eficientă această metodă?

După ce au fiert mostrele timp de 5 minute și le-au lăsat să se răcească, cercetătorii au observat o scădere drastică a cantității de microplastice. În apa mai dură, a existat o reducere de aproape 90% a microplasticelor, deoarece carbonatul de calciu din apă devenea solid la temperaturi mai ridicate, capturând particulele de plastic în interior.

Cercetătorii susțin că utilizarea acestei metode împreună cu un simplu filtru de cafea pentru a îndepărta calciul solidificat ar putea fi o modalitate ușoară de a elimina particulele potențial dăunătoare pentru sănătate.

Efectul filtrelor de chiuvetă este neclar din cauza cercetărilor insuficiente, deși un studiu a sugerat că filtrele de microfiltrare ar putea fi utilizate pentru a prinde și îndepărta particulele, notează Live Science.

Cercetătorii folosesc Inteligența Artificială ca să găsească microplastice

Cenușa de la incendiile de vegetație ajută speciile marine

Panouri solare versus împădurire: care strategie combate mai eficient încălzirea globală?

Test de cultură generală. Ce culoare are apa?