Home » Stiinta » Homer Simpson a prezis masa „particulei lui Dumnezeu” cu 14 ani înaintea savanţilor de la CERN – VIDEO

Autor: Corina VÂRLAN 03.06.2015
Homer Simpson, personajul principal al serialului "The Simpsons", a prezis masa bosonului cu 14 ani înaintea cercetătorilor de la CERN. Cel puţin aşa susţine autorul unei noi cărţi care analizează matimatica prezentată în desenul animat cunoscut la nivel internaţional.

În episodul „The Wizard of Evergreen Terrace”, difuzat în anul 1998, Homer Simpson menţionează o ecuaţie matematică care prezice, de fapt, masa bosonului Higgs, supranumit „particula lui Dumnezeu”, despre care se crede că ar face parte din mecanismul care conferă masă celorlalte particule elementare.

Cum se întâmplă acest lucru? Homer devine inventator şi crează tot felul de aparate, precum un ciocan electric şi un pistol pentru aplicarea machiajului. În acest proces, el descoperă că are abilităţi matematice ascunse şi prezice astfel că masa particulei lui Dumnezeu, cercetată acum de savanţii de la CERN, este de 775 de GeV.

Autorul cărţii „The Simpsons and their Mathematical Secrets”, Simon Singh, susţine că modalitatea de gândire folosită petnru a ajunge la acest rezultat nu este foarte diferită de cea utilizată de cercetătorii de la CERN, care au descoperit în 2012 că masa bosonului Higgs este de 125 de GeV.

Matematicianul care a găsit formula folosită în serialul de televiziune a fost David X. Cohen, cel care a ajuns ulterior să fie producătorul executiv al altei animaţii – „Futurama”. Se pare că Cohen l-ar fi contactat pe unul dintre prietenii săi din liceu, David Schiminovich – un astronom de la Universitatea Columbia, şi împreună au lucrat la această ecuaţie.

„Ecuaţia este o combinaţie între parametrii fundamentali variaţi, în special constanta Planck, constanta gravitaţională şi viteza luminii”, explică Singh.