Home » Știință » Fosila unei balene cu cioc i-ar putea ajuta pe cercetători să stabilească unde a apărut omul biped

Publicat: 18.03.2015
Fosila de 17 milioane de ani a unei balene cu cioc i-ar putea ajuta pe cercetători să determine locul în care a apărut omul biped, cel mai probabil în estul Africii.

Balena a trăit într-o perioadă în care platoul est-african se afla substanţial mai jos, fiind acoperit de păduri, spun oamenii de ştiinţă. Ei încearcă să determine momentul în care acesta s-a înălţat pentru că atunci, umezeala Oceanului Indian nu a mai putut întreţine vegetaţia, iar regiunea s-a transformat într-o savană.

Strămoşii oamenilor moderni au trăit în copaci, iar când regiunea s-a transformat într-o păşiune, ei au început să meargă în două picioare. Cercetătorii nu ştiu însă, cu exactitate, când s-a produs ridicarea platoului african, perioada fiind estimată acum, cu ajutorul fosilei, a fi fost în urmă cu între 17 şi 13,5 milioane ani.

Fosila a fost descoperită în 1964, iar primul studiu despre ea a fost publicat în 1975. Balenele cu cioc înoată la adâncimi mari, însă fosila a fost găsită la 750 de kilometri în interiorul continentului şi la 640 de metri deasupra nivelului mării.

Cercetătorii analizează posibilitatea ca aceasta să fi trăit în Oceanul Indian şi să se fi pierdut pe un râu, pe actualul teritoriu al statului Kenya.

Fosila a fost pierdută, la un moment dat, şi regăsită recent, după ce nu a mai studiată vreme de patru decenii.

Oamenii de ştiinţă au făcut mai multe măsurători pentru a stabili că înălţimea platoului african ar fi fost cuprinsă între 24 şi 37 de metri în momentul în care a murit balena. Având în vedere că platoul a ajuns acum la 620 de metri, acesta a urcat 590 de metri în ultimii 17 milioane de ani.

Sursă: The Christian Science Monitor