Home » Știință » Fermierii din Alaska cresc o plantă folosită de sovietici pentru experimente militare secrete

Publicat: 18.05.2015
O cooperativă de fermieri din Alaska a început să studieze şi să cultive o plantă siberiană cu o istorie medicală interesantă, folosită de sovietici pentru îmbunătăţirea sănătăţii fizice şi mentale a soldaţilor în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial şi în timpul Războiul Rece. Ei speră ca aceasta să devină cea mai valoroasă plantă cultivată în Alaska.

Rhodiola Rosea, cunoscută drept rădăcina aurie, provine din Siberia. Aceasta creşte de-a lungul Munţilor Altai care separă China de Mongolia, Rusia şi Kazahstan. Planta trăieşte la temperaturi scăzute, crescând în permafrost, un strat de sol şi roci care nu se dezgheaţă nici în timpul verii.

Rădăcina aurie pare să se fi adaptat bine condiţiilor din Alaska. ”Este un mediu în care planta chiar vrea să crească, spre deosebire de restul culturilor noastre”, a explicat Stephen Brown, de la Universitatea Alaska-Fairbanks. ”Creşte în zona arctică şi sub-arctică. O ajută zilele noastre lungi. Deja a început să iasă din pământ, iar pământul este încă îngheţat”, a adăugat el.

Fascinaţia fermierilor din Alaska pentru această plantă se datorează preţului foarte bun pe care l-ar putea obţine, profiturile urmând să fie net superiore decât cele obţinute la culturile de cartofi, spre exemplu. Rădăcina aurie este cunoscută în special pentru beneficiile medicale pe care le-ar avea.

FOTO: Wikipedia    FOTO: Wikipedia

Rădăcina aurie este folosită de secole în medicina tradiţională din Siberia şi China, pentru tratarea unor afecţiuni precum depresia sezonieră, pentru îmbunătăţirea anduranţei, pentru protecţia împotriva bolilor, dar şi pe post de afrodiziac, în special pentru femei.

La începutul anilor 1940, dar şi în timpul Războiului Rece, planta a devenit subiectul unor investigaţii medicale a sovieticilor. Petra Illig, pilot şi medic, cea care a fondat cooperativa din Alaska, susţine că aceasta a fost considerată ”un secret militar al sovieticilor”, însă rezultatele cercetărilor nu sunt cunoscute.

”Multe dintre lucrurile care au fost cercetate atunci nu au fost pubicate sau au fost ascunse în beciurile din Moscova. O foloseau în special pentru îmbunătăţirea performanţelor fizice şi mentale ale soldaţilor”, spune Illig, adăugând că ar fi fost testată şi pe cosmonauţi.

Planta a intrat în atenţia medicinii vestice în 2007 când un studiu a arătat că 500 de miligrame de extract de rădăcină aurie pot ajuta la trata depresia.

În 2013, cercetătorii de la Universitatea California-Irvine au arătat că aceasta ne-ar putea ajuta să rămânem tineri. Ei au descoperit că muştele care au consumat această plantă au trăit, în medie, cu 24% mai mult.

”Oamenii, sănătoşi sau nu, ar putea trăi mai mult dacă ar consuma această plantă”, a arătat autorul studiului, Mahtab Jafari. ”Până acum am observat asta la muşte şi la viermi, însă nimic asemănător nu a mai fost observat vreodată”, a adăugat el.

Cu toată că proprietăţile medicinale ale plantei nu au fost recunoscute de autorităţile din SUA, vânzările au crescut semnificativ de când a fost reintrodusă pe piaţa americană.

Fermierii din Alaska cultivă în prezent în jur de două hectare de rădăcină aurie. ”La 80 de hectare ar fi cea mai profitabilă cultură din stat”, au arătat el.

Imagini cu o capră neagră care îi învață pe iezi cum să se cațăre în Parcul Național Munții Rodnei