Home » Stiinta » Un produs chimic cunoscut inversează simptomele îmbătrinirii. Oamenii de ştiinţă îl consideră”magic”.

12.15.2015
Un studiu recent al Universităţii din Maryland (UMD) din SUA au descoperit că un produs chimic comun poate inversa simtomele progeriei (boala îmbătrânirii premature) sau chiar a îmbătrânirii normale.
Potrivit studiului, doze mici de albastru de metilenă pot anula daunele provocate celulelor de efectul genetic stimulator al progeriei. Efectele benefice ale albastrului de metilenă au loc cu o viteză şi fiabilitate pe care oamenii de ştiinţă o consideră “magică”.

Progeria sau sindromul Hutchinson-Gilford Progeria este o boală genetică extrem de rară care constă în accelerarea procesului de îmbătrânire sau mai simplu este îmbătrânirea prematură. Progeria este o maladie genetică, ce apare sporadic şi atinge aproximativ 1 din 4 milioane de nou născuţi.

Îmbătrânirea începe cam la vârsta de 2 ani, iar la 10-12 ani copilul are toate caracteristicile externe ale îmbătrânirii, de exemplu păr cărunt, chelie, lipsa grăsimii din corp. Schimbări degenerative au loc şi în interiorul corpului, de exemplu arteroscleroză. Foarte puţini copii atinşi de această boală gravă, care provoacă îmbătrânirea rapidă, ajung la vârsta de 13 ani.

Progeria este cauzată de defectul genei responsabile de producţia proteinei lamina A, care este parte a nucleului celular şi a membranei nucleare. Potrivit echipei de la UMD, celulele sănătoase primesc doar câte o mică parte de molecula lamina A, ceea ce nu le permite să funcţioneze normal. În cazul progeriei, moleculele rămân neschimbate şi intreacţionează cu membrana nucleară până când aceasta începe să se inflameze şi se deformează.

Echipa UMD a observat că progeria afectează mitocondriile, care sunt propulsoarele celulei, stimulându-le să se inflameze, fragmenteze şi să aibă alte defecţiuni. Uimitor a fost când oamenii de ştiinţă au observat că simptomele progeriei pot fi inversate în mai puţin de 8 săptămâni cu ajutorul albastrului de metilenă.

Sursa foto: Kan Cao/Zheng-Mei Xiong/UMD

Albastru de metil a fost ptodus pentru prima dată în 1876. El a fost folosit ca o soluţie antibacteriologică, pentru tratamentul plăgilor de psoriazis şi a altor boli, în cazurile de intoxicaţi cu cianură şi chiar pentru a curăţa acvariile, deoarece toxicitatea sa este atât de redusă încât nu afectează icrele.

Lucrând cu celule fibroblaste umane, echipa a descoperit că albastru de metilen a modificat celulele afectate de progerie, oferindu-le formele iniţiale, normale, rotunde într-o săptămână şi a reuşit să repare aproape complet în 8 săptămâni, astfel încât celulele afectate erau aproape imposibil de distins de celulele normale.

„Până în prezent, am lucrat doar cu celule stem. Este esenţial să vedem dacă efectul va fi acelaşi şi la animalele vii. De asemenea, dorim să vedem dacă albastru de metilen poate repara efectele specifice ale progeriei în diferite tipuri de celule, cum ar cele osoase, ale piele, celulele cardiovasculare şi altele. Pe lângă asta, unele echipe vor începe studiile clinice la celulele umane”, afirmă Kan Cao, autorul principal al studiului, profesor de biologie celulară şi genetică moleculară la Universitatea din Maryland.

Sursa: Gizmag