Home » Stiinta » DESCOPERIRE uimitoare despre creierul nostru: ”Au o capacitate de 10 ori mai mare decât se credea până acum”

Autor: Alin Motogna 01.24.2016

Conform unui studiu realizat de specialiştii Institutului Salk pentru Cercetări Biologice din La Jolla, California, creierul uman are o capacitate de stocare de zece ori mai mare decât se presupunea până în momentul de faţă. Oamenii de ştiinţă au măsurat capacitatea de stocare a materiei cenuşii şi au descoperit că o singură sinapsă poate încorpora 4,7 biţi de informaţie.

Acest lucru înseamnă că în creierul nostru poate fi stocat un petabyte de memorie, echivalentul a 1 trilion de biţi. Un petabyte poate cuprinde 20 de milioane de fişiere text sau 13,3 ani de înregistrări TV în format HD.

Rezultatele obţinute de cercetătorii americani răspund întrebării referitoare la capacitatea creierului de a fi extrem de eficient din punct de vedere energetic, dar şi computaţional. Totodată, inginerii au obţinut informaţii care îi pot ajuta să dezvolte noi tehnologii pentru proiectarea unor computere foarte puternice.

„Am descoperit modalitatea prin care putem descifra principiul după care funcţionează neuronii din hipocampus, la capacitate computaţională foarte mare, dar cu energie redusă. Conform măsurătorilor efectuate, aceşti neuroni au o capacitate de 10 ori mai mare decât se credea până acum, ceea ce înseamnă că ei pot stoca un total de informaţii echivalent cu 1 petabyte”, a declarat Terry Sejnovsky, profesor în cadrul Institutului Salk.

Memoriile noastre sunt formate ca rezultat al activităţii electrice şi chimice a neuronilor. Mai precis, informaţiile se stochează şi se transmit în momentul în care mai mulţi neuroni interacţionează şi formează legături denumite sinapse. Funcţiile acestora rămân, însă, un mister, deşi este cunoscut faptul că disfuncţiile sinapselor duc la apariţia unor boli neurologice.

În timp ce au imprimat în 3-D ţesutul hipocampusului unui şobolan, oamenii de ştiinţă au observat un lucru neobişnuit. În unele cazuri, neuronii formau două sinapse, ceea ce însemna că transmiteau un mesaj duplicat către ceilalţi neuroni. Astfel, cercetătorii şi-au dat seama că aceste celulele nervoase, de dimensiuni mult mai mari faţă de celelalte, aveau o capacitate mai mare de stocare a informaţiilor.

Dat fiind faptul că 10% dintre neuroni aveau o astfel de caracteristică, s-a ajuns la concluzia că materia cenuşie are o capacitate de stocare de zece ori mai mare decât se credea până acum. Această cantitate de informaţii este echivalentă cu 1 trilion de biţi sau 1 petabyte.

5 lucruri pe care trebuie să le știi despre Volkswagen ID.3, candidat la Mașina Anului 2021 în România