Home » Stiinta » Materialul care se comportă asemenea apei. Se speră că va revoluţiona industria producătoare de componente electronice

Autor: Alin Motogna 02.14.2016
Metalul a fost descoperit în urmă cu doar un deceniu

Încă de la descoperirea sa, în urmă cu doar un deceniu, atât oamenii de ştiinţă, cât şi companiile din industria IT au susţinut că grafenul este materialul viitorului. Ei sperau la acea dată că va înlocui siliconul din care sunt produse unele componente electronice, va fi folosit pentru îmbunătăţirea eficenţei bateriilor şi va permite producerea unor ecrane tactile extrem de performante.

Până ca grafenul să fie folosit în aceste scopuri, oamenii de ştiinţă au demarat numeroase cercetări, prin care încearcă să-i înţeleagă structura. Un astfel de demers a fost iniţiat de oamenii de ştiinţă de la Universitatea din Harvard şi Rayton BBN Technology, SUA, iar ceea ce au descoperit este cu adevărat impresionant.

Echipa de cercetare a dezvoltat noi metode, prin intermediul cărora au reuşit să obţină grafen extrem de pur şi să-i măsoare, mai apoi, conductivitatea termică. Specialiştii conduşi de profesorul Philip Kim speră ca tehnicile pe care le-au conceput să fie utilizate în producerea de dispozitive foarte eficiente din punct de vedere termoelectric.

În cadrul unuia dintre experimentele pe care le-au realizat, oamenii de ştiinţă americani au introdus un strat de grafen având o grosime de doar un atom între mai multe straturi produse dintr-un cristal cu o structură atomică asemănătoare grafenului. Mai apoi, fizicienii au turnat pe suprafaţa probei de grafen o aşa-numită „supă termică”, care conţinea atât particule încărcate negativ, cât şi particule încărcate pozitiv. Rezultatele experimentului i-au uimit pe cercetători: particulele se deplasau pe suprafaţa grafenului sub forma unor curente termice, dar şi electrice. O astfel de observaţie asupra unui metal nu a mai fost făcută până acum.

Cea mai mare parte a lumii în care trăim poate fi descrisă prin intermediul legilor fizicii. De exemplu, structurile de dimensiuni extrem de mici, cum sunt electronii, pot fi reprezentate prin intermediul legilor mecanicii cuantice, pe când cele de dimensiuni foarte mari, cum sunt galaxiile, pot fi studiate cu ajutorul Teoriei Relativităţii, emisă de Albert Einstein, în urmă cu mai bine de 100 de ani.

Sursa: sciencedaily.com