Home » Stiinta » Astrofizicienii britanici au detectat sunete în interiorul unuia dintre cele mai vechi clustere din galaxia noastră

Autor: Alin Motogna 06.09.2016
Cercetătorii speră acum că vor putea afla secretele formării şi evoluţiei Căii Lactee.
O echipă formată din astrofizicieni de la Universitatea din Birmingham a raportat detectarea oscilaţiilor acustice rezonante ale unuia dintre cele mai vechi clustere stelare din galaxia noastră, M4 (aproximativ 13 miliarde de ani).

Folosind date obţinute în timpul misiunii NASA Kepler/K2, specialiştii au studiat oscilaţiile rezonante ale stelelor folosind o tehnică denumită ,,asteroseismologie”. Aceste oscilaţii pot provoca schimbări minuscule în modul în care strălulesc stelele şi sunt declanşte de undele sonore aflate în interiorul corpurilor cereşti gazoase. Măsurând ,,tonalitatea” acestei ,,muzici stelare”, cercetătorii pot determina masa şi vârsta fiecărei stele în parte.

Această descoperire deschide calea folosirii astroseismologiei pentru studierea primelor etape ale istoriei galaxiei noastre.

Liderul echipei de cercetare, Dr. Andrea Miglio, de la Şcoala de Fizică şi Astronomie din cadrul Universităţii din Birmingham, a declarat pentru publicaţia Science Daily: ,,Am fost încântaţi când am putut afla cum sună unele dintre cele mai vechi relicve stelare din Univers. Stelele pe care le-am studiat sunt fosile vii, apărute încă din timpul formării Căii Lactee. Acum sperăm că vom putea afla secretele formării şi evoluţiei galaxiilor spiralate, aşa cum este şi a noastră”.

Co-autorul studiului, Dr. Guy Davies, de la Şcoala de Fizică şi Astronomie din cadrul Universităţii din Birmingham, a adăugat: ,,Scala de vârstă a stelelor a fost până în prezent restrânsă la stelele relativ tinere, limitându-ne capacitatea de a analiza istoria timpurie a galaxiei noastre. În cadrul acestei cercetări am putut demonstra că astroseismologia poate fi folosită pentru a afla vârstele precise ale celor mai vechi stele din Calea Lactee”.

Liderul colaborării internaţionale în domeniul astroseismologiei, profesorul Bill Chaplin, de la Universitatea din Birmingham, a spus că ,,la fel cum arheologii pot dezvălui trecutul prin excavarea pământului, aşa putem şi noi să folosim sunetul din interiorul stelelor pentru a face arheologie galactică”.

Un fizician olandez susţine că modul în care înţelegem gravitaţia ar trebui REINTERPRETAT – VIDEO