Home » Stiinta » A fost descoperit pulsarul cu cea mai mică viteză de rotaţie de până acum. Ce ar putea determina comportamentul neobişnuit al obiectului cosmic

Alin Motogna 09.13.2016
Savanţii susţin că vor trebui să monitorizeze în continuare razele X emise de acest obiect comisc pentru a determina cu exactitate motivul încetinirii rotaţiei sale.

Pulsarii sunt unele dintre cele mai spectaculoase obiecte din Univers, doarece au mase asemănătoare cu cea a Soarelui, au diametre de doar câţiva kilometri şi se învârt în jurul propriei lor axe de câteva ori într-o singură secundă. Astronomii au descoperit, însă, un obiect cosmic de acest tip care se roteşte doar o dată la 6,67 ore.

Pulsarul, cunoscut sub numele ,,1E 161348-5055″ sau ,,1E 1613″, este un obiect compact aflat în centrul lui RCW 103, o reminiscenţă a unei supernove aflate la aproximativ 10.000 de ani-lumină faţă de sistemul nostru solar. Deşi astronomii sunt siguri că structura identificată este un pulsar (o stea neutronică ce emite pulsaţii de unde radio în timp ce se roteşte), ei nu pot explica motivul pentru care obiectul se roteşte cu cea mai mică viteză detectată până acum în cazul unui corp cosmic de acest tip.

În momentul de faţă, experţii iau în considerare două teorii: 1E 1613 orbitează în jurul unei stele, iar ceea ce vedem este efectul combinat produs de cele două structuri sau există un mecanism care încetineşte rotaţia normală a pulsarului. Un posibil indiciu luat în calcul de astronomi este explozia scurtă de raze X produsă la nivelul pulsarului, pe care astronomii au identificat-o în luna iunie a acestui an. Specialiştii susţineau atunci că sursa detonaţiei este similară cu un magnetar, un tip de pulsar având un câmp magnetic de câteva sute de milioane de ori mai puternic decât cel al Terrei.

Oamenii de ştiinţă olandezi exclud posibilitatea ca pulsarul identificat să fie un magnetar, deoarece aceste obiecte cosmice se rotesc în jurul propriei lor axe o dată la aproximativ 10 secunde. Cercetătorii de la Universitatea din Amsterdam susţin, însă, că rotaţia lui 1E 1613 este încetinită de materia rezultată în timp ce supernova în centrul căreia se află este afectată de câmpul magnetic al pulsarului.

,,Vom continua să monitorizăm sursa razelor X, pentru a determina cu exactitate motivul pentru care rotaţia este încetinită. Vom vontinua să o observăm în spectrul infraroşu, pentru a căuta orice dovadă a existenţei acestei materii şi a determina posibilitatea de a o regăsi pe banda milimetrică”, susţine Nanda Rea, cercetător la Universitatea din Amsterdam.

Vă mai recomandăm şi: Un obiect spaţial nemaivăzut emite energie cât 10.000 de sori

Descoperire extraordinară: un sistem stelar nemaivăzut ar putea contrazice în premieră capodopera lui Einstein (VIDEO)

Einstein a avut dreptate! Din nou!

Ediția aniversară TIFF. Proiecția de deschidere a festivalului are loc simultan în 20 de orașe