Home » D:News » Un obiect spaţial nemaivăzut emite energie cât 10.000 de sori

Un obiect spaţial nemaivăzut emite energie cât 10.000 de sori

Publicat: 11.10.2014
Astronomii de la Caltech au descoperit, cu ajutorul unui instrument extrem de performant al NASA - Nuclear Spectroscopic Telescope Array (NuSTAR) – un obiect spaţial care i-a uluit, întrucât s-a dovedit a fi ceva cu totul neaşteptat: un pulsar - o stea neutronică rotitoare extrem de densă – dar care are o energie cu mult mai mare decât se credea.

Descoperitorii au declarat că nu au mai văzut niciodată aşa ceva; cu toţii credeau că un obiect spaţial care emite atât de multă energie nu poate fi decât o gaură neagră.

Dar obiectul, situat în galaxia Messier 82 (M 82, zisă şi galaxia „Trabuc”) s-a dovedit a fi, în realitate, un pulsar – un vestigiu extrem de dens al unei stele explodate, ce se roteşte şi emite energie.

Este cel mai luminos pulsar descoperit vreodată, de 100 de ori mai luminos decât sugerează calculele pentru un pulsar cu asemenea masă; el intră în categoria aşa-numitelor surse ultraluminoase de raze X (ultraluminous X-ray source – ULX). Descoperirea a fost prezentată în jurnalul Nature.

Şi alte obiecte de tipul ULX, despre care s-a crezut că nu pot fi decât găuri negre, datorită cantităţii uriaşe de energie pe  care o emit, ar putea fi de fapt pulsari, spun oamenii de ştiinţă. Descoperirea deschide aşadar un câmp nou, foarte larg şi incitant, de cercetare.