Home » Stiinta » Sonda spaţială Rosetta urmează să îşi încheie misiunea. Ce se va întâmpla cu vehiculul la finalul activităţii sale

Autor: Alin Motogna 09.14.2016
Sonda a fost lansată în data de 2 martie 2004 şi a intrat pe orbita cometei 67P la 6 august 2014.

Sonda spaţială Rosetta urmează să se prăbuşească pe cometa 67P/Churyumov-Gerasimenko, încheindu-şi astfel misiunea desfăşurată de mai bine de doi ani. Vehiculul lansat de Agenţia Spaţială Europeană va avea aceeaşi soartă precum Philae, robotul descoperit recent de echipa coordonată de Laurcence O’Rourke.

Pe parcurs ce cometa 67P se îndepărtează de Soare, panourile solare ale sondei Rosetta nu mai pot fi folosite pentru a capta energie. Din acest motiv, specialiştii s-au gândit iniţial să scoată scoată vehiculul din activitate, până în momentul în care cometa se va apropia din nou, peste 4 sau 5 ani. Ulterior, ei au hotărât că riscul repunerii vehicului în funcţiune este mult prea mare, motiv pentru care misiunea va trebui încheiată.

Cometele precum 67P sunt studiate îndeosebi pentru materialele aflate în compoziţia nucleelor lor. Acestea s-au format în primele faze ale existenţei Sistemului Solar, însă au fost protejate de radiaţiile solare deoarece obiectul cosmic orbitează la distanţă mare faţă de astrul solar. Oamenii de ştiinţă speră ca, studiind aceste materiale, să poată descifra secretele formării sistemului din care face parte şi planeta noastră.

În momentul în care cometele se află în apropierea Soarelui, temperatura lor creşte şi încep să emită gaze. ,,Radiaţiile solare pătrund în straturile inferioare ale cometei, determinând creşterea temperaturii la nivelul depozitelor de dioxid de carbon şi a gheţii carbonice. Aceste depozite se evaporă, lăsând în urma lor cavităţi ale căror tavane se prăbuşesc. În interiorul acestora, ai putea vedea obiecte pe care noi le denumim ouă de dragoni. Acestea ar putea fi obiectele primordiale din care cometa s-a format. Prin urmare, vom trimite sonda Rosetta pentru a le studia”, a declarat cercetătorul Mark McCaughrean pentru The Guardian.

După ce îşi va finaliza ultima misiune, desfăşurată în data de 24 septembrie, Rosetta se va îndrepta spre cavitatea Deir el-Medina. Viteza pe care sonda o va avea nu va fi una foarte mare, însă se preconizează că impactul produs va fi destul de puternic pentru a declanşa întreruperea comunicaţiilor cu sistemele de pe Terra.

,,Acela va fi sfârşitul lui Rosetta. Va fi un moment emoţionant. A fost o misiune extraordinară şi un efort comun remarcabil”, a adăugat Mark McCaughrean.

Misiunea desfăşurată cu ajutorul sondei Rosetta a fost una plină de succese. Cercetătorii au folosit informaţiile obţinute de acest dispozitiv pentru a demonta teoria conform căreia apa de pe Terra a fost transportată de comete pe alte planete. Cu toate acestea, descoperirea pe suprafaţa lui 67P a unor molecule care putea declanşa apariţia vieţii sugerează că obiectul cosmic a avut, la un moment dat, o istorie comună cu cea a planetei noastre.

Chiar dacă data încheierii misiunii sondei Rosetta a fost stabilită, vehiculul va fi folosit până în ultima clipă pentru a desfăşura activităţi. ,,Deşi am utilizat sonda Rosetta de mai bine de doi ani, folosirea ei până în ulimele săptămâni ale misiunii în mediul imprevizibil al acestei comete şi atât de departe de Soare şi de Pământ va fi cea mai mare provocare de până acum”, a menţionat Sylvain Lodiot, cercetător al Agenţiei Spaţiale Europene.

Sursa: washingtonpost.com

Vă mai recomandăm şi: Cercetătorii au detectat un sunet misterios care provine de la cometă analizată de Rosetta (VIDEO)

Sonda spaţială Rosetta a descifrat originea coamei cometei „Ciuri” – VIDEO

Bizara cometă Ciuriumov-Gherasimenko: ce a descoperit sonda Rosetta despre acest corp ceresc?