Home » Stiinta » Oamenii de ştiinţă au făcut o descoperire „şocantă”, care ar putea rescrie o parte din istoria evoluţiei umane

11.06.2016
Mâinile noastre sunt capabile să execute mişcări foarte complexe, lucru pe care nicio altă parte a corpului nu îl poate face. Felul în care au evoluat ele până să ajungă la forma actuală a fost un mister până de curând. Un grup de cercetători a publicat un studiu în care arată de unde „s-ar trage” mâinile oamenilor.

Studiul cercetătorilor Tetsuya Nakamura, Andrew R. Gehrke, Justin Lemberg, Julie Szymaszek şi Neil H. Shubin demontează toate teoriile care au fost expuse până acum.

Ani de zile, experţii au susţinut că mâinile noastre au evoluat dintr-una dintre aripioarele laterale ale peştilor sau au fost, pur şi simplu, o trăsătură specifică evoluţiei umane, fără nicio origine clară.

Studiile recente arată că, de fapt, mâinile oamenilor au evoluat din cozile de peşte. „A fost şocant. A venit ca o contrazicere a tot ceea ce credeam până acum”, a explicat Neil Shubin.

Nervurile cozilor de peşte au un aspect asemănător degetelor mâinii, doar că sunt făcute dintr-un os diferit de cel al degetelor şi nu cresc asemenea degetelor. Acesta este motivul pentru care cercetătorii au ignorat aceste nervuri atâţia ani.

Apoi, oamenii de ştiinţă au început să analizeze genele de şoarece şi cele ale peştelui zebră şi au descoperit că două gene comune şoarecilor şi peştilor care conduc la apariţia picioarelor, respectiv cozilor. Dacă aceste gene dispar, se opreşte creşterea labelor la şoareci, dar şi creşterea terminaţiilor cozii la peşti.

Această asemănare genetică între două specii diferite sugerează că nici apariţia mâinilor la oameni nu este o mutaţie întâmplătoare, ci, mai degrabă, sunt o dovadă a existenţei noastre subacvatice antice.