Home » Stiinta » Temperatura electronilor poate scădea până la zero absolut, iar efectele acestui fenomen sunt extraordinare

Autor: Anamaria Iosif 11.12.2016
Oamenii de ştiinţă au descoperit că temperatura electronilor poate scădea până la zero absolut, ceea ce relevă faptul că pot fi studiaţi individual şi, mai mult, ne va oferi posibilitatea de a vedea ceea ce ne înconjoară mult mai detaliat.

La această temperatură, curentul electric îşi opreşte activitatea, iar electronii se preling printr-un conductor precum nisipul dintr-o clepsidră şi, în final, este relevată starea lor cuantică şi ne oferă posibilitatea de a studia fiecare electron în parte.

Electronii sunt particule subatomice, care au un rol hotărâtor în formarea atomilor. Însă, cu toate că ştim atât de multe lucruri despre ei, încă este destul de dificilă studierea acestora. Acest lucru se întâmplă din cauza activităţii curentului electric, care face imposibilă distincţia fiecăror electroni. Este la fel ca apa: atunci când curge dintr-un robinet, pare a fi omogenă şi nu se pot observa toate moleculele sale. Mai mult, nu se pot observa electronii din curentul electric, cu toate că oamenii de ştiinţă susţin că aceştia există, ceea ce înseamnă că nu putem înţelege modul în care electronii funcţionează individual.

Însă, acum, cercetătorii au descoperit metoda prin care poate fi descoperită starea cuantică a electronilor, care este înţeleasă ca o singură entitate într-un sistem cuantic izolat. Pentru a realiza acest lucru, echipa de cercetători au răcit un microscop de scanare de forma unui tunel, la o temperatură de peste 1.500 de grade Celsius sub zero absolut, ceea ce înseamnă aprovimativ -273,135 de grade Celsius. Acest microscop funcţionează prin plasarea unui vârf ascuţit peste suprafaţa unei mostre, fără a o atinge, încurajând curentul să treacă din acest vârf în mostră. La această temperatură scăzută, cercetătorii au fost capabili să detecteze noi şi neaşteptate structuri în acest sistem electric înregistrat de către microscop. Această descoperire poate confirma, în final, o teorie veche de 20 de ani care sugera că acest tip de examinare poate fi posibil.

Cei care au demarat acest proiect sunt de părere că această descoperire va deschide porţile către o studiere mai precisă a lumii cuantice, putând fi posibilă înţelegerea principiului superconductivităţii şi al interacţiunilor dintre materiile luminoase.

Bacteriile vor fi folosite pentru a produce energie electrică nepoluantă

Cum producem electricitate din ape uzate? Cu ajutorul bacteriilor

Extraordinar: a fost fotografiat interiorul unui atom!

Cablul electric viu: una dintre cele mai uimitoare descoperiri