Home » Știință » REUŞITĂ DE EXCEPŢIE: Fizicienii au măsurat cel mai mic fragment de timp

REUŞITĂ DE EXCEPŢIE: Fizicienii au măsurat cel mai mic fragment de timp

Publicat: 15.11.2016
Fizicienii au reuşit să măsoare schimbările din interiorul unui atom la nivelul unei zeptosecunde -cel mai mic fragment din timp observat vreodată

La nivelul acesta detaliat, experţii au reuşit să măsoare întregul proces al unui electron care iese dintr-un atom în cadrul unui test  bazat pe teoria lui EInstein despre efectul fotoelectric.

Efectul fotoelectric a fost propus prima dată de Albert Einstein, în 1905 – acesta apare atunci când particulele de lumină, numite fotoni lovesc electronii care orbitează în jurul atomului.

Conform mecanicii cuantice, energia din fotoni este fie absorbită în întregime de electroni sau divizată între aceştia. Dar până acum, nimeni nu a reuşit să studieze procesul în detaliu. Rezultatul final este reprezentat de electronul care este smuls din legătura atomului în timpul unui proces incredibil de rapid. Cercetările anterioare au sugerat că procesul ar dura între 5 şi 10 attosecunde.

Până acum, cercetătorii nu au putut măsura decât procesul de după eliminarea electronului din câmpul atomului. O echipă condusă de Institute of Quantum Optics din Germania a reuşit să analizeze a doua parte a procesului pentru prima dată. Măsurând ce se întâmplă în timpul anterior eliminării eletronului din atom.

Procesul a afost realizat prin aprinderea mai multor lasere către un atom de heliu, reuşind să măsoare întregul efect fotoelectric cu ajutorul preciziei zeptosecundei.

,,Utilizând informaţia putem măsura timpul măsura timpul necesar pentru ca un electron să-şi schimbe starea cuantică,” a declarat cercetătorul Marcus Ossiander.

Echipa a ales atomii de heliu pentru teste deoarece în compoziţia acestora se află doar doi electroni, ceea ce înseamnă că sunt destul de complecşi pentru a le putea fi analizată comportamentul mecanic cuantic.

Experţii au declarat că munca la va ajuta la îmbunătăţirea tehnologiilor viitoare, precum superconductibilitatea şi computerele cuantice.