Home » Stiinta » Premieră medicală: doi bebeluşi au fost trataţi de cancer cu ajutorul unor celule modificate genetic

Autor: Oana Bujor 01.28.2017
Leucemia a doi copii a intrat în remisie cu ajutorul unui nou tratament care utilizează celule T modificate, prelevate de la donatori sănătoşi

Pacienţii din Marea Britanie au fost printre primii care au primit tratamentul în 2015 după ce chimioterapia nu a dat rezultate. După doi ani, boala ambilor bebeluşi a intrat în remisie.  Dacă şi următoarele încercări vor fi un succes, tratamentul ar putea fi o varantă ieftină şi universală pentru tratarea cancerului, informează Science Alert.

,,Rezultatele noii tehnologi demonstrează potenţialul modificării genetice în cazul terapiilor cu celule, având în vedere şi succesul furnizat de cei doi bebeluşi,”  declară echipa de cercetători din cadrul Spitalului Great Ormond Street (Londra).

Bebeluşii care aveau 11, respectiv 16 luni când au început noul tratament, au trecut anterior prin chimioterapie pentru tratarea leucemiei. Însă, în cazul ambilor copii tratamentul nu a furnizat niciun rezultat, iar medicii le-au spus părinţilor să se aştepte la cel mai rău.

Astfel, medicii spitalului au încercat noua procedură, injectarea bebeluşilor cu celule T prelevate de la donatorii sănătoşi şi modificate. ,,Nu am vrut să renunţăm, am preferat să încercăm ceva nou,” declară Ashleigh Richards, tatăl unuia dintre copii.

Celulele T sau limfocitele T sunt un tip de globule albe care pot ataca şi distruge celulele infectate din organism, inclusiv cele canceroase. Din nefericire, celulele T din corp nu reuşesc întotdeauna să distrugă toate celulele canceroase, mai ales dacă cele din urmă se înmulţesc rapid. În trecut au fost realizate încercări de îmbunătăţire a abilităţii celulelor T. Una dintre cele mai reuşite fiind cea în care sunt implicaţi donatori sănătoşi, ai căror celule sunt modifcate genetic penntru a se reproduce rapid şi pentru a lupta puternic împotriva celulelor infectate.

Noul tratament, însă, nu utilizează propriile celule ale bolnavului, ceea ce înseamnă că medicii trebuie să aibă deja celulele T modificate pentru a le introduce cât mai rapid în organismul persoanelor diagnosticate cu cancer. ,, Vom putea afla cu exactitate dacă tratamentul este un succes în următorii doi ani, dar am făcut îmbunătăţi majore în ultimii ani,” declara Paul Veys, membru al echipei.

În prezent, au trecut doi ani de la implementarea tratamentului, iar boala copiilor se află încă în remisie, rezultatul sugerând că tratamentul a funcţionat.

Momentan, tratamentul a fost utilizat doar pe doi pacienţi, aşadar sunt necesare mai multe teste realizate pe un grup mai mare de pacienţi pentru ca tratamentul să poată fi valabil.

Procesul implică utilizarea sângelui prelevat de la donatori pentru crearea unor cantităţi mari de celule T care vor fi îngheţate şi utilizate atunci când sunt necesare.

,,Estimăm că o doză va costa aproximativ 4.000 de dolari,” spune Julianne Smith, biofarmaceut.