Home » Stiinta » Ce nu ştiai despre planeta Mercur? Cinci lucruri suprinzătoare despre prima planetă de la Soare

Autor: Alexandru Voiculescu 03.04.2017
Mercur este cea mai apropiată planetă de Soare, lucru care îi face să creadă că este doar o planetă foarte fierbinte, fără nimic interesant. Lucrurile nu stau tocmai aşa, întrucât are particularităţi care au uimit generaţii de cercetători.

Dintre aceste curiozităţi ale micii planete Mercur, Mental Floss întocmeşte o listă cu cinci particularităţi.

Are apă solidă

Deşi în cunoaşterea populară Mercur este o planetă extrem de fierbinte pentru că este cea mai apropiată planetă de Soare, lucrurile sunt mai complicate. Există mari variaţii de temperatură, de la un maxim de aproximativ 425 de grade Celsius la un minim de aproximativ -175 de grade Celsius. Variaţia aceasta se datorează lipsei unei atmosfere, ceea ce face imposibilă reţinerea căldurii, dar şi faptului că mişcarea de rotaţie în jurul propriei axe este foarte lentă, deci jumătate din suprafaţa planetei nu este expusă la lumina solară timp de mai bine de un an. Aşadar, minimul de temperatură realizează condiţiile propice pentru apariţia gheţii.

A avut un „prieten imaginar” numit Vulcan

Nu îl mai are. De fapt, nu l-a avut niciodată, decât în concepţiile savanţilor din secolul al XIX. Aceştia nu înţelegeau de ce orbita lui Mercur este eliptică şi nu formează un cerc. Mai mult, elipsa îşi schimba direcţia. S-a emis ipoteza conform căreia trebuie să mai fie o planetă între Mercur şi Soare, anume planeta Vulcan. În ciuda încercărilor, planeta nu putea fi observată.

Această teorie a fost respinsă odată cu elaborarea teoriei generale a relativităţii emise de Albert Einstein. Acesta a arătat că Mercur făcea ce trebuia să facă, iar gravitaţia se comporta într-un mod încă necunoscut. Fiind atât de aproape de stea, nu numai Mercur era atrasă de gravitaţie, ci şi spaţiul. Fără acest efect, probabil teoria lui Einstein nu era atât de bine primită.

Are pe suprafaţă cel mai mare crater făcut de om în spaţiu

După şase ani de orbită în jurul planetei, sonda Messenger a NASA a rămas fără comustibil în 2014 şi nu şi-a mai putut corecta cursul. În cele din urmă s-a prăbuşit pe suprafaţa lui Mercur, formând un crater cu un diametru de aproximativ 15 metri, cel mai mare realizat de mâna omului pe suprafaţa altui corp în afară de Terra.

Ziua este mai lungă decât anul

Am vorbit la primul punct despre rotaţia lentă a planetei. Aceasta face ca ziua să fie mai lungă decât un an, adică îi ia mai mult timp să se rotească în jurul propriei axe decât să facă un tur complet în jurul Soarelui.

Poate mirosi îngrozitor

Deşi nu are o atmosferă, decât un strat subţire numit exosferă, are un puternic câmp magnetic, aşadar poate reţine o varietate de ioni, precum cel de calciu, magneziu sau sodiu alături de apă. Această combinaţie este volatilă, eliminând compuşi urât mirositori.

Messenger dezvaluie trecutul tumultuos al planetei Mercur

De ce a prăbuşit NASA o sondă spaţială pe Mercur, la zece ani de la lansarea de pe Pământ – VIDEO

Mercur îşi arată faţa colorată (VIDEO/FOTO)

Planeta Mercur are anotimpuri!