Home » Stiinta » O nouă revoluţie în genetică schimbă viaţa pe Pământ pentru totdeauna. ”Acum putem controla evoluţia umană”

Alexandru Voiculescu 06.30.2017
Descoperirea tehnologiei de editare genetică, numită şi CRISPR, a însemnat o revoluţie pentru ştiinţă. Costul său mic şi metoda simplă de utilizare au făcut-o să se răspândească repede în întreaga lume.

Jennifer Doudna, biochimist la Universitatea din California şi cercetătoarea care a contribuit esenţial la elaborarea noii tehnici, a scris o nouă carte numită A Crack in Creation („O crăpătură în creaţie”) unde detaliază această descoperire, scrie Futurism.

În această carte, Doudna precizează că zilele proceselor complicate şi costisitoare de editare ale ADN-ului s-au sfârşit. Suntem acum în epoca CRISPR. Cercetătoarea compară noua metodă cu un program de procesare al cuvintelor care permite cuiva să corecteze o greşeală de tipar dintr-un document.

La Innovative Genomics Institute din Berkely unde Doudna este director executiv, echipe de cercetători lucrează pentru a găsi noi abordări în tratarea bolilor precum cancerul.

Aşa cum am menţionat anterior, tehnica s-a răspândit rapid şi în alte zone de pe glob. Spre exemplu, cercetătorii de la UT Southwestern din Dallas caută cu ajutorul CRISPR un tratament pentru distrofia musculară Duchenne. La UC Irvine, cercetătorii au creat ţânţari rezistenţi la malarie care transmit urmaşilor această trăsătură. La Salt Institute din La Jolla, California, CRISPR este folosită pentru a crea porci cu organe transplantabile pentru om.

Totuşi, odată cu noua descoperire a venit şi o realizare sumbră. Odată cu abilitatea de a schimba evoluţia umană, vine şi o responsabilitate enormă, întrucât poate fi utilizată greşit sau în scopuri mai puţin benefice.

CRISPR-Cas9 (Clustered regularly interspaced short palindromic repeats) este cea mai recentă metodă a ingineriei genetice care modifică genele într-un timp de câteva săptămâni, faţă de câţiva ani.

Practic, este posibilă modificarea precisă, în detaliu, a oricărei poziţii specifice din ADN-ul celor 23 de perechi de cromozomi umani, fără a introduce mutaţii nedorite ori greşeli, spun oamenii de ştiinţă.

Crispr a generat mult entuziasm printre cercetători datorită faptului că face relativ simplă schimbarea unor litere din ADN-ul unui organism.

Pentru mulţi cercetători, însă, această metodă este una terifiantă, căci se pot crea arme biologice, un genom uman corupt şi copii făcuţi la comandă.

Metoda CRISPR, ”tehnologia incerdibilă ”care modifică genele în doar câteva săptămâni, a fost testată, pentru prima oară, pe oameni. Ce vor să facă americanii