Home » Stiinta » Trei experimente care vor avea loc în timpul eclipsei totale de Soare din 21 august

În timpul unei eclipse tolale solare, fenomene care altfel sunt ecranate, sunt uşor de observat, precum coroana soarelui sau câmpul magnetic al stelei sistemului nostru solar. Astfel, în Statele Unite se vor desfăşura o serie de experimente pe 21 august, atunci când va avea loc eclipsa totală de soare.

Mai jos, sunt trei dintre cele mai importante experimente care vor avea loc pe „calea eclipsei totale de soare” (vedeţi harta), fâşia de 110 kilometri unde va avea loc acest fenomen, scrie Inverse.

Credit: Inverse

Examinarea modului în care undele radio sunt afectate de eclipsă

Schimbările în ionosferă – stratul în atmosfera Terrei care este ionizat de radiaţiile cosmice şi solare – sunt cunoscute că afectează undele radio şi sunt capabile să le blocheze în întregime. O eclipsă totală de soare este o oportunitate unică de a studia acest fenomen.

În cadrul unui proiect numit EclipseMob susţinut de National Science Foundation, persoanele care sunt interesate pot avea receptoare pentru a colecta date de la semnalele radio. Conform EclipseMob, „crowdsourcing permite colecţionarea semnalelor radio la locaţii din toate Statele Unite pentru a studia cum aceste semnale sunt afectate pe măsură ce traversează varii căi”.

Imortalizarea coroanei solare

Cu voluntari de la 27 de universităţi, 22 de licee, 8 grupuri educaţionale şi 5 laboratoare naţionale, experimentul numit Citizen Continental-America Telescopic Eclipse (CATE) va documena eclipsa pe măsură ce trece prin 68 de telescoape continentale şi sisteme digitale. La sfârşitul experimentului, CATE va produce un set de date pentru crearea unui film de 93 de minute cu coroana solară.

Acest video şi toate datele obţinute vor ajuta oamenii de ştiinţă să analizeze coroana soarelui, precum şi mişcările de rază, eliberările masive de energie şi alte procese.

Urmărirea eclipsei dintr-un avion WB-57

Eclipsa totală de soare nu este utilă numai pentru înţelegerea proceselor care au loc în steaua sistemului nostru solar. Este deopotrivă o oportunitate rară de a vedea planeta Mercur, iar acest lucru se va întâmpla de la o altitudine de 15.000 de metri, Amir Caspi şi Constantine Tsang de la Southwest Research Institute din Boulder, Colorado, vor încerca să monitorizeze eclipsa cu ajutorul telescoapelor normale şi cu infraroşu montate pe două avioane WB-57 ale NASA. Prin deplasarea pe calea eclipsei, plecând din Houston, Texas şi zburând peste Carbondale, Illinois, cercetătorii vor obţine măsurători excepţionale cu privire la coroana solară. De asemenea, la peste 750 km/h vor putea prinde opt minute de eclipsă totală.

Acesta este primul pas. După cele opt minute va urma „cireaşa de pe tort”, care în cazul acesta este surprinderea în imagini nemaiîntâlnite a primei planete de la Soare, Mercur. Lumina fiind încă scăzută, aceştia vor putea observa mica planetă cu ajutorul tehnicilor cu infraroşu, ceea ce va permite o înţelegere mai bună a schimbărilor diurne de temperatură a planetei Mercur şi va oferi o înţelegere mai bună a compoziţiei suprafeţei acesteia.

ECLIPSA de Soare 2015, fotografiată din spaţiu – GALERIE FOTO