Home » Știință » Un nou vaccin revoluţionar poate salva vieţile dependenţilor de droguri: face organismul imun la heroină şi la opioide

Publicat: 30.08.2017
Noul vaccin a fost prezentat la un simpozion al American Chemical Society (ACS) din Washington, DC. Acesta, dezvoltat de cercetători de la Institutul Scripps din California, neutralizează efectele drogurilor, anume heroina şi opioidul fentanyl.

Kim D. Janda, cercetător în cadrul acestui studiu, a precizat că „există o nevoie urgentă de a crea medicaţii eficiente pentru a trata dependenţa de droguri”.

Acest demers are la bază un aspect îngrijorător, şi anume drogurile sintetice. Opioidele şi variaţiile sintetice pot fi chiar şi de 100 de ori mai potente ca heroina, mult mai ieftine şi uşor de produs. De asemenea, efectele sunt mult mai devastatoare, scrie Science Alert.

În cazul fentanylului, menţionat anterior, acesta este de 100 de ori mai puternic ca morfina – şi este, de asemenea, foarte ieftin şi accesibil, fiind varianta ieftină (şi mai periculoasă) a heroinei.

Problema pe care au întâmpinat-o cercetătorii a fost că opioidele sunt alcătuite din molecule mici pe care sistemul imunitar nu le recunoaşte, deci nu face nimic împotriva lor. Pentru a declanşa o reacţie din partea organismului, echipa lui Janda a creat mici molecule numite haptene care seamănă cu moleculele opioidelor, dar cu proteine ataşate numite epitopi, care acţionează ca punct de legătură cu anticorpii produşi de sistemul imunitar.

Odată ce sistemul imunitar este antrenat cu ajutorul acestor vaccinuri, va învăţa să recunoască structuri moleculare care seamănă cu opioidele, datorită expunerii la aceste substanţe asemănătoare. Astfel, atunci când corpul va întâmpina opioidul autentic, va declanşa o reacţie împotriva acestuia.

Studiul a fost deocamdată realizat doar pe şoareci şi maimuţe şi nu a fost verificat de o parte terţă, dar rezultatele sunt deocamdată mulţumitoare.

Mai mult decât atât, studiile au arătat că vaccinul poate reduce decesele cauzate de supradoză, astfel echipa speră să înceapă experimentele clinice pentru a vedea cum aceste molecule create de ei se comportă în cazul oamenilor.

A fi sau a nu fi vaccinat? Aceasta e controversa

Reuşită extraordinară în medicină: vaccinul anti-cancer a fost testat cu succes!

Studiile confirmă un vaccin viabil pentru HIV