Home » Știință » Una dintre cele mai mari ciudăţenii ale Soarelui a fost (probabil) în sfârşit rezolvată

Publicat: 19.10.2017
O rachetă lansată în 2014 a măsurat razele X provenite de la Soare, iar măsurătorile, analizate recent de un grup de cercetători japonezi, au posibilitatea de a rezolva cea mai mare ciudăţenie a stelei noastre: de ce suprafaţa Soarelui este mult mai rece ca atmosfera de deasupra (coroana)?

Discrepanţa este una foarte mare. Suprafaţa vizibilă a Soarelui, numită şi fotosferă, are 5.500 de grade Celsius, dar atmosfera exterioară, este de sute de ori mai fierbinte, scrie Science Alert.

Echipa de cercetători condusă de Shin-nosuke Ishikawa, de la Agenţia de Explorare Spaţială din Japonia, a analizat „nanoflăcările”: mici explozii solare care eliberează energie şi plasmă în coroană. Din anii ’60, savanţii au emis ipoteze conform cărora aceste evenimente sunt responsabile pentru marile diferenţe de temperatură între suprafaţă şi atmosferă, dar până acum nu au existat dovezi concludente în acest sens.

Capturarea acestor nanoflăcări a fost foarte dificilă, având în vedere subtilitatea exploziilor. „Credem că nanoflăcările sunt de un miliard – un milon de ori mai mici decât o erupţie solară normală”, a precizat Ishikawa.

Desigur, acestea sunt extrem de mici raportat la Soare, dar o astfel de explozie are o energie de aproximativ 10^19 jouli, echivalentul a 10 miliarde de tone de TNT.

Cercetătorii au putut măsura „mini”-exploziile cu ajutorul rachetei FOXSI-2 (Focusing O-ptics X-ray Solar Imager) care a fost lansată în 2014 din New Mexico. Întrucât instrumentele sunt de 100 de ori mai sensibile decât oricare altele utilizate până acum, s-au putut detecta emisii foarte puternice de raze X care pot reprezenta plasma încălzită la temperaturi de peste 10 milioane de grade Kelvin.

În trecut, cercetătorii au explicat cum căldura coroanei este un produs secundar al activităţii câmpului magnetic din atmosfera solară, dar conform echipei lui Ishikawa, acest lucru nu poate explica temperaturile extreme detectate de FOXSI-2.

În 2018, este programată lansarea lui FOXSI-3, iar instrumentele sale îmbunătăţite vor scoate la iveală mai multe detalii cu privire la coroana solară.

Experţii NASA au descoperit pe suprafaţa Soarelui o pată de dimensiuni impresionate, mai mare decât Pământul

NASA va lansa o sondă către Soare în 2018 pentru a proteja Pământul de o activitate solară masivă ,,Aceasta va fi prima misiune în care vom zbura către Soare”

Descoperire uimitoare a savanţilor: soarele nostru a avut un ”frate geamăn malefic” vinovat pentru dispariţia DINOZAURILOR. Totodată, toate stelele se formează în perechi

Pământul va fi lovit azi de două furtuni geomagnetice declanşate de erupţii solare puternice. Autorităţile au fost deja avertizate

Tokyo, la un pas de o pană de curent, pe fondul unui val de căldură
Furt de criptomonede de 100 mil. dolari. Coreea de Nord ar putea fi în spatele operațiunii
Egiptul a cumpărat 240.000 de tone de grâu românesc, la cel mai mic preț din licitație
Poliția din China supraveghează cetățenii cu ajutorul camerelor care prezic comportamentul antisocial
Un cangur antic din Papua Noua Guinee este endemic și nu este înrudit cu cei din Australia, au descoperit cercetătorii
Descoperirea unor tipuri complet noi de virusuri oferă indicii despre originile vieții complexe
Randamentul culturilor ar putea crește datorită practicilor ecologice, arată un studiu pe termen lung
Un pui de mamut lânos, vechi de 30.000 de ani, a fost descoperit în câmpurile aurifere canadiene
Iată cum ar putea fi încetinirea automatizării benefică pentru economie
Incendiu de vegetație la Machu Picchu. Pompierii peruani încearcă să țină flăcările sub control
Test de cultură generală. Cu ce țări se învecinează România?
Peste 400 de hectare de luncă au fost reconectate cu Dunărea. O mică „deltă”, la Gârla Mare, în Mehedinți, își așteaptă vizitatorii