Home » Stiinta » Un fenomen astronomic observat recent aduce mai multe întrebări decât răspunsuri, dar poate schimba anumite concepţii cu privire la Univers. ”Nu seamănă cu nimic observat până acum”

Alexandru Voiculescu 01.28.2018
Strălucirea ca urmare a coliziunii a două stele neutronice detectată în august anul trecut persistă şi în prezent, spre uimirea astrofizicienilor care au studiat urmările coliziunii care a avut loc la 138 de milioane de ani lumină distanţă.

Noile observaţii ale Observatorului spaţial Chandra, care detectează razele X, publicate recent în Astrophysical Journal Letters, indică faptul că radiaţiile gamma eliberate de coliziune sunt mai complexe decât s-a crezut iniţial, scrie phys.org.

„De obicei, atunci când vedem o explozie de raze gamma, emisiile generate devin luminoase pentru o perioadă foarte scurtă, atunci când interacţionează cu mediul înconjurător – apoi se sting pe măsură ce sistemul nu mai introduce energie în flux”, a precizat astrofizicianul Daryl Haggard de la McGill University, membru participant al acestui studiu. ”Acesta este diferit; clar nu este un jet simplu”.

Noile date pot fi explicate cu ajutorul unor modele mai complexe. O posibilitate este aceea ca evenimentul să fi lansat un jet care a încălzit gazele şi praful din jur, creând un „cocon” fierbinte, care a rămas astfel timp de câteva luni.

Şi Melania Nynka, alt cercetător, a precizat că „această coliziune a stelelor neutronice nu seamănă cu nimic observat până acum”.

De asemenea, observaţiile au inclus două seturi de date diferite. Unele au fost observaţii ale razelor X, iar altele au fost undele radio descrise luna trecută de o altă echipă de savanţi. Acest studiu hibrid marchează începutul unei noi ere în astronomie, unde cele două seturi de date pot descrie un singur eveniment. După câte se pare, această nouă abordare este fertilă, întrucât deschide drumul pentru mai multe întrebări, în cazul de faţă fiind vorba de luminozitatea persistentă rezultată în urma evenimentului de coliziune dintre cele două corpuri cereşti. Nu este vorba despre un eveniment oarecare, având în vedere că aceste colizuni de stele neutronice – printre cele mai dense obiecte din Univers – sunt responabile pentru generarea elementelor grele şi a metalelor precum argintul, aurul sau platina.

Descoperire istorică anunţată de LIGO. Fenomenul a fost resimţit pe Pământ: ”O Doamne, asta este. Misterul vechi de 50 de ani este ‘Sfântul Graal’. L-am rezolvat”

Explorarea spaţială a intrat într-o nouă eră! NASA a inventat o nouă tehnică simplă, dar eficientă de navigare

De la un nou continent pe Pământ la posibile nave extraterestre: cele mai mari realizări şi descoperiri ştiinţifice ale anului 2017

Să fie oare aceasta cea mai bună dovadă a existenţei unui UNIVERS PARALEL?

O fosilă rară de tardigrade a fost găsită într-un chihlimbar vechi de 16 milioane de ani