Home » Stiinta » Alcoolul nu este în totalitate dăunător. Un nou studiu scoate la iveală că, în cantităţi mici, acesta poate fi benefic pentru creier

Studiul cercetătorilor de la University of Rochester Medical Center (URMC), care a fost recent publicat în jurnalul Scientific Reports, arată că nivelurile scăzute de alcool pot reduce inflamarea şi ajută creierul să înlăture toxinele, inclusiv cele asociate bolii Alzheimer.

„Consumul pe perioadă îndelungată a cantităţii ridicate de etanol este cunoscută pentru efectele adverse asupra sistemului nervos”, a precizat Maiken Nedergaard, unul dintre autorii principali ai studiului. „Totuşi, în acest studiu am arătat pentru prima dată cum doze mici de alcool pot fi benefice pentru sănătatea creierului, îmbunătăţind capacitatea acestuia de a înlătura reziduurile”.

Descoperirea se adaugă studiilor care indică beneficiile dozelor mici de alcool, în contextul în care consumul excesiv de alcool este un hazard pentru sănătate bine documentat. Alte studii asemănătoare celui prezent au arătat că o cantitate redusă de alcool ajută la reducerea riscului de boli cardiovasculare şi cancer, potrivit Medical Express.

Studiul recent s-a concentrat pe sistemul glimfatic, procesul unic de curăţare al creierului care a fost descris tot de Nedergaard în 2012. Echipa sa a arătat că lichidul cefalorahidian este pompat în ţesutul creierului, eliminând reziduurile, inclusiv proteinele beta amyloid şi tau care sunt asociate cu boala Alzheimer şi cu alte forme de demenţă. Alte studii au arătat că sistemul glimfatic este mai activ când dormim, poate fi afectat de infarct şi alte traume şi se îmbunătăţeşte cu exerciţiile fizice.

Noul studiu, care a fost realizat pe şoareci, şi-a propus să observe impactul expunerii acute şi cronice la alcool. Atunci când au studiat creierele animalelor expuse la niveluri ridicate de alcool pe o perioadă lungă de timp, cercetătorii au observat că niveluri ridicate ale markerilor moleculari pentru inflamare, în special în celule numite strocite care sunt reglatori cheie în sistemul glimfatic.

În schimb, şoarecii care au fost expuşi la niveluri scăzute de alcool au prezentat o îmbunătăţire a sistemului glimfatic şi în capacitatea sa de a elimina reziduurile, comparativ cu grupul de control (căruia nu i s-a administrat alcool). Performanţele cognitive şi motorii ale şoarecilor cu doze mici de alcool erau similare cu acelaşi grup de control.

Când consumul de alcool duce la alcoolism şi cum se poate combate acesta

Ce se întâmplă în corpul nostru când bem alcool?

Efectele alcoolului asupra organismului sunt mult mai nocive decât se credea: afectează ADN-ul, putând duce chiar şi la apariţia cancerului