Home » Stiinta » Fizicienii au realizat cea mai precisă măsurătoare a uneia dintre forţele fundamentale ale naturii, iar rezultatele nu sunt aşa cum sperau

Autor: Alexandru Voiculescu 05.13.2018
Cea mai precisă măsurătoare a interacţiunii slabe, realizată recent de cercetătorii de la Jefferson National Accelerator Facility din Virginia, Statele Unite, marchează încă o victorie pentru Modelul Standard, dar o înfrângere pentru fizicienii care doreau să descopere bizarerii în acest model, ceea ce ar oferi o posibilitate în explicarea energiei şi materiei întunecate.

Rezultatele au fost publicate recent în Nature şi sunt aşa cum prezice Modelul Standard, teoria care descrie modul în care particulele fundamentale interacţionează. În ciuda triumfului, acest model rămâne incomplet, având în vedere că 95% din Univers este alcătuit din energie şi materie întunecată, pe care Modelul Standard nu le poate explica, scrie Live Science.

De asemenea, teoria nu include gravitaţia sau nu explică de ce Universul conţine mai multă materie decât antimaterie.

O metodă spre o teorie mai completă este de a testa interacţiunea slabă, care este responsabilă pentru descompunerea radioactivă, permiţând reacţiile nucleare care menţin Soarele strălucitor şi care stau la baza procesului de fisiune din centralele nucleare. Forţa interacţiunii slabe depinde de sarcina slabă a particulei.

„Speram ca aceasta să fie o cale de a găsi o hibă în Modelul Standard”, a precizat Greg Smith, fizician la Jefferson National Accelerator Facility şi unul dintre cercetători. „Am fost dezamăgit. Speram la ceva deviaţie, ceva semnal. Dar unii s-au simţit uşuraţi că nu am fost departe de predicţiile Modelului Standard”.

„Este cea mai mică şi mai precisă asimetrie măsurată vreodată în împrăştierea electronilor polarizaţi de protoni”, a afirmat Peter Blunden, fizician la Universitatea Manitoba din Canada care nu a fost implicat în studiu. Acesta a adăugat că experimentul în sine este o mare realizare şi demonstrează că în demersul de a descoperi noi fenomene ale fizicii, experimente care necesită o energie scăzută, precum acesta, poate concura cu acceleratoarele de particule precum LHC de lângă Geneva.

A greşit Einstein? O forţă bizară care guvernează universul nostru poate fi găsită în centrul galaxiei noastre

Fizicienii maghiari susţin că este posibil să fi descoperit cea de-a cincea forţă fundamentală din Univers

O nouă forţă fundamentală a Universului a fost descoperită în urma unei ciocniri galactice colosale

Care este cel mai mic lucru din Univers?

Arabia Saudită vrea să construiască un oraș „în linie dreaptă” care nu va avea „mașini, străzi și emisii de carbon”